Komunikacja wokół Starej Rzeźni

Niepokoi mnie brak dyskusji związanej z nowymi inwestycjami w północnej części centrum Poznania. Na razie co nieco wiemy o Starej Rzeźni, ale pod uwagę powinniśmy wziąć pod uwagę dodatkowe elementy: nowe inwestycję po elektrociepłowni na Garbarach (wyspa Ostrowa Tumskiego) i te planowane na wolnych torach przy Północnej oraz wreszcie dokończenie I ramy. Ale to wszystko powinno też uwzględniać nowe centrum komunikacyjne na Garbarach, łączące połączenia kolejowe z transportem tramwajowym i autobusowym. Być może warto byłoby też w tym punkcie stworzyć centrum turystyczne z parkingiem dla autokarów. To ważne w kontekście m.in., działań PLOT. To doskonała trasa przez Starą Rzeźnie, Wzgórze Św. Wojciecha na historyczne Stare Miasto. Ja przypominam także o wyjątkowej atrakcji, którą jest Cytadela.

Opracowanie przygotowane przez Vastint prognozujące ruch po uruchomieniu inwestycji Starej Rzeźni uwzględnia nowe rozwiązanie drogowe związane z tramwajem z Naramowic oraz nowe drogi łączące Grochowe Łąki z Północną oraz łącznik z I ramą komunikacyjną. Założono też podobną do dziś częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej.

Bilans powierzchni użytkowej planowanych obiektów Starej Rzeźni obejmuje: powierzchnię mieszkaniową, biurową oraz usługową (176 obiektów) Liczbę mieszkańców wskazano na 1176 osób, liczbę miejsc pracy 1350 (w usługach 550).

Teoretycznie w wersji Vatintu w godzinach szczytu zaplanowano dla całego kompleksu średni ruch wjazdowy / wyjazdowy (kilka bram) na godzinę 124 pojazdów. To teoretycznie niewiele…. ale

Powierzchnia biurowa wynosi prawie 30 tys. m2, biorąc pod uwagę średni wskaźnik 7m2 na pracownika sądzić by można, że w kompleksie pracować będzie ponad 4 tys. osób, dodatkowo należy wziąć pod uwagę gastronomię (6 restauracji) i teatr.

Tymczasem zestawienie Vastintu zakłada 1350 miejsc pracy, łącznie z usługami, a gastronomii 6 (sic!)
Inwestor w kontekście zadań przewozowych założył, że autem w ciągu doby do Starej Rzeźni wjedzie ponad 3000 aut, pieszo przyjdzie niecałe 2 tys. osób, tyle samo przyjedzie transportem publicznym, rowerem 689.

Mam wrażenie, że potencjał ten nie został właściwie oszacowany, albo obejmuje tylko wycinek generowanego ruchu. Co z gośćmi sceny teatralnej (na ile osób), restauracji, punktów usługowych czy klientów biur?

Wprowadzenie tramwaju z Naramowic jako priorytetu ograniczy (i dobrze, z punktu widzenia Starego Miasta) tranzyt Garbarami, co pozwoli na właściwie rozumianą rewitalizację ulicy.

Tu potrzebujemy także dodatkowego opracowania ruchu z pierwszej ramy, przeniesionego de facto tranzytu z trasy Solna – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego do Śródki na trasę sąsiadująca z kolejnymi torami kolei metropolitalnej. W tym kontekście Stacja Garbary ma spory potencjał odciążenia dworca głównego i przyciągnięcia pasażerów zmierzających w kierunku osiedli na Winogradach, Naramowicach i części Rataj.

czytaj więcej tu:

Share

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *