Św. Marcin – obrazki z budowy

Trwają prace przy Św. Marcinie, we wrześniu planowane jest uruchomienie linii tramwajowej. Poznaniacy bacznie przyglądają się pracom budowlanym i dobrze! Bo to ważna dla wszystkich ulica, a każdy kto chce może włączyć się w dyskusję o ostatecznym kształcie – chciałem napisać „arterii”, ale mam nadzieje, ze będzie to przyjazny trakt, przede wszystkim pieszy z buforowymi parkingami przy Kaponierze i Galerii MM.

Warto zastanowić się, co poprawić, by nie przedzierać się przez piach i koślawe przejścia. I tu prośba do Biura Koordynacji i rewitalizacji, PiMu i Budimexu – odpowiedzialnym za prace – przyjrzenia się komunikacji pieszych. [Zarząd Osiedla Stare Miasto wystosował pismo w tym temacie]

Poznaniacy zwracają uwagę na problem z poruszaniem się po remontowanych fragmentach ulicy Św. Marcin. Przechodzenie przez nieutwardzone przestrzenie jest uciążliwe nie tylko dla pieszych, ale przede wszystkim osób niepełnosprawnych. Uprzejmie prosimy o taką organizację istniejących ciągów komunikacyjnych, tak by przejście nie wymagało brnięcia w piachu.

Staromiejscy radni interweniowali także przy okazji problemów z wywiezieniem gryzu i śmieci z podwórza kamienicy nr 37, gdzie jest problem z dojazdem śmieciarki.

Podobne inwestycje rewitalizacyjne dostrzegłem w Brukseli i Antwerpii. Podobna do Poznania skala i organizacja robót drogowych, choć rzeczywiście chodzi się po wyasfaltowanych [na zielono] trasach. A znajomi lokalsi narzekali, że roboty ciągną się jak flaki z olejem.

 

W kalendarium poznańskim znalazłem ciekawą notkę dotyczącą prac budowlanych na Św. Marcinie, sprzed 117 lat, dotyczących rozbiórki Bramy Berlińskiej.

1901 Kuryer Poznański tak relacjonował postęp prac niwelujących Bramę Berlińską. Przy bramie Berlińskiej pracuje przeszło 30 robotników, którzy przy wale obok bramy przekopali przełom; tam przejeżdżać będą tramwaje. Podobno ma być tam urządzona także ścieżka dla pieszych przechodniów. Wczoraj na miejscu pracy odbyła się konferencja, na której omawiano sprawę urządzenia drogi obok bramy.

Od 15 bm. ruch przechodniów odbywać się będzie prawdopodobnie częścią nową drogą przy forcie Tietzena, częścią torem, prowadzącym przy ogrodzie oficerskim i forcie Colomba. Ruch wozowy odbywać się będzie bramą Królewską i Rycerską. Władza, jak się w tej chwili dowiadujemy, wydała co do ruchu, który teraz się odbywa przez bramę Berlińską, poniższe przepisy obowiązujące od 15 bm.

Osoby, opuszczające środkową część miasta jak dotychczas tak i nadal przechodzić będą bramą Berlińską po prawej stronie. Osoby, udające się do środkowej części miasta, winny iść albo prowizoryczną ścieżka nad rowem wałowym przy forcie Tietzena w kierunku do ulicy kościoła św. Pawła albo mostem kolejowym, należącym do fiskusa wojskowego, a prowadzącym obok cmentarza świętomarcińskiego w kierunku ulicy Ludwiki. Ruch wozowy tymczasem odbywać się będzie, jak dotychczas; później, skoro urządzone będą obok bramy Berlińskiej prowizoryczne relsy [szyny kolejowe] dla kolei elektrycznej i brama Berlińska będzie zamknięta, przez bramę Rycerską odnośnie Królewską”. […] Dziś rozpoczęto prace przy urządzeniu prowizorycznych relsów dla kolei elektrycznej. [Kuryer Poznański” nr 366 z 14 sierpnia 1901 r]

Już w początkach lipca 1901 roku przystąpiono do rozstrzygnięcia przetargu na zburzenie bramy Berlińskiej. Najniższą ofertę złożyła firma Frey z Gdańska, która za wykonanie odnośnych prac żądała kwoty o 8% niższej niż cena oszacowana w kosztorysie. Poznańscy reflektanci żądali od 3 do 12% ponad tę cenę. Prace przy niwelacji bramy rozpoczęły się 17 lipca.

[Źródło: Jakub Skutecki, Posener Ereignisse – seria kart pocztowych, Isidora Themala, Biblioteka, Rocznik Wydawany przez Bibliotekę Uniwersytecką w Poznaniu, nr 15 (24)/2011, fot. Kolekcja Romana Trojanowicza / Cyryl]

Etapy prac: http://www.projektcentrum.pl/o_projekcie.html

materiał w WTK: :https://wtkplay.pl/video-id-40232-tramwaje_wroca_we_wrzesniu_na_sw_marcin_na_razie_nie_bedzie_zwrotnic_pod_tramwaj_na_ratajczaka

Share

Zobacz również