Śródmiejski węzeł gordyjski – Półwiejska – Królowej Jadwigi – Kościuszki – Krakowska

Półwiejska jest przedstawiana jako prestiżowy i reprezentacyjny trakt, zaliczany do najdroższych ulic handlowych w Polsce. Tymczasem rzeczywistość znowu skrzeczy, i to nie tylko ze względu na sytuację wielu nieremontowanych budynków, zakłócenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, ale również ze względu na problematykę ruchu pieszych, rowerzystów, samochodów oraz stanu nawierzchni. Od wielu miesięcy fatalnie wygląda sytuacja w dotarciu do Starego Browaru od strony Wildy.

Chodnik Polwiejska (5), fot. Tomasz Dworek

Od wielu lat staromiejscy społecznicy troszczą się o estetyczną jakość i bezpieczeństwo na ulicy Półwiejskiej. Tym razem radni osiedlowi zwrócili się do władz z interwencją dotyczącą fatalnego stanu chodnika bezpośrednio przy nowym budynku na narożniku ulicy Półwiejskiej i ulicy Królowej Jadwigi.

Najpierw mieliśmy do czynienia z niebezpiecznym dla pieszych wejściem do tego budynku, przy którym przewracali się ludzie, teraz stan odtworzonego chodnika również zagraża życiu i zdrowiu przechodniów.

To wszystko przy jednym z najruchliwszych w Poznaniu traktów, w newralgicznym dla pieszych miejscu. Codziennie przechodzi tu tysiące poznaniaków i osób przyjezdnych.

Wokół budynku zarówno od strony Półwiejskiej jak i Królowej Jadwigi w kilkunastu miejscach znajdują się ruchome płyty chodnikowe.

Taka sytuacja jest niedopuszczalna w centrum miasta. Trotuar ułożony jest niechlujnie, z różnej jakości i koloru materiału, wiele płytek jest popękanych. To nie tylko nieestetyczne, ale także niezgodne z Katalogiem Chodników Miejskich. Przecież inwestor po zakończeniu budowy zobowiązany jest do odtworzenia co najmniej stanu pierwotnego. Czy tak wygląda teraz wielkopolska jakość? To wstyd dla dewelopera i urzędników, którzy przez miesiące nie zauważają budowlanej fuszerki – mówi radny Tomasz Dworek

Zły stan chodnika to drobny, ale niestety również niebezpieczny, symbol problemów jakie Poznań ma z organizacją ruchu w tym rejonie Śródmieścia, ale także z jakością prac remontowych wykonywanych w Poznaniu, a finansowanych ze wspólnych pieniędzy mieszkańców oraz organizowanych i nadzorowanych przez Zarząd Dróg Miejskich.

Staromiejskich radnych niepokoi także temat poszerzenia przejścia dla pieszych przy Królowej Jadwigi i poszerzenia chodnika w stronę ul. Krakowskiej. Dwupasmowa arteria z problematycznym ustawieniem świateł dzieli Stare Miasto i Wildę.

Przejscie Krolowej Jadwigi, fot. Tomasz Dworek

Od kilku lat mieszkańcy obu osiedli postulują wprowadzenie korekt ułatwiających komunikację dla pieszych. W latach 2013 i 2014 organizowano specjalne spotkania i debaty z udziałem władz Miasta. W zakresie przejścia dla pieszych projekt miał być zrealizowany jesienią 2014 roku, przy okazji wprowadzania systemu ITS. Tymczasem zatrzymano się w połowie drogi modyfikując jedynie elementy sygnalizacji świetlnej. Dalsze zmiany dotyczące poszerzenia chodnika odłożono w czasie łącząc tę problematykę z tematem poszerzenia strefy Tempo 30.

Okolica u zbiegu ulic: Półwiejskiej, Królowej Jadwigi, Kościuszki i Krakowskiej to miejsce, gdzie nagromadziła się cała grupa problemów organizacji ruchu, na które zwracamy uwagę już od wielu lat. Począwszy od negatywnie opiniowanych Radę Osiedla pomysłów budowy przejścia podziemnego ze Starego Miasta na Wildę, przez proponowane zmiany w przystankach tramwajowych, poszerzenie przejścia dla pieszych, poszerzenie chodnika, zrealizowaną likwidację niebezpiecznych lewoskrętów, zwężenie jezdni na przejezdnym odcinku ulicy Półwiejskiej, ograniczenie prędkości pojazdów jadących z góry od ulicy Kościuszki aż do utworzenia wielokrotnie postulowanego przejścia totalnego dla pieszych bezpośrednio przy wejściu do Starego Browaru – informuje Andrzej Rataj przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto.

Wszystkie te zagadnienia związane są komfortem komunikacji wszystkich uczestników ruchu, a zwłaszcza pieszych, a także z zagrożeniami dla bezpieczeństwa.

Polwiejska, fot. Tomasz Dworek

Warto będzie zająć się tą tematyką całościowo oraz odpowiednio zaplanować komunikację w tym miejscu, biorąc pod uwagę istniejące potrzeby i optymalne rozwiązania bezpieczne i przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu, a zwłaszcza dla pieszych (którzy powinni bezpiecznie i komfortowo podążać szerokim i porządnym chodnikiem) oraz rowerzystów (którzy powinni bezpiecznie i spokojnie przejeżdżać trasą Stare Miasto – Wilda).

Tymczasem w obecnej organizacji ruchu widocznym priorytetem jest ruch tramwajów i pojazdów samochodowych. Rada Osiedla w dalszym ciągu będzie przypominać władzom o pilnej potrzebie działań w tej okolicy.

Napisali o naszych działaniach – dziękujemy:

Głos Wielkopolski – przebudowa Półwiejskiej będzie później

WTK – jak zadbać o Stare Miasto

WTK – jeden pas ruchu na Krakowskiej

Radio Eska – Przejście przy Starym Browarze do zmiany

LepszyPoznan – Problematyczne Skrzyżowanie

CodziennyPoznan – Królowej Jadwigi do przebudowy

Gazeta Wyborcza – Złe wieści z Półwiejskiej

 

 

Share

Zobacz również