Jak powinno wyglądać Stare Miasto? Często oczekiwania przedsiębiorców i restauratorów mijają się z zasadami estetyki wypracowanymi przez miejskiego plastyka. Z jednej strony mamy szare słupy i barierki, z drugiej natłok i pstrokaciznę szyldów oraz reklam. Władze miasta starają się uporządkować zasady stawiania ogródków na Starym Rynku, a okoliczni przedsiębiorcy, w tym restauratorzy zaklejają okna wystawowe, przemalowują zabytkowe fasady i gdzie się tylko da, wieszają reklamowe banery oraz wystawiają potykacze.
O tym, jak pogodzić zasady planowanego parku kulturowego z oczekiwaniami przedsiębiorców, staromiejscy radni będą rozmawiali z koordynatorem ds. estetyki i Miejskim Konserwatorem Zabytków.
Rada Osiedla Stare Miasto chce aktywnie uczestniczyć w pracach nad stworzeniem katalogu dobrych zasad reklamowych, które powinni wypracować wspólnie przedsiębiorcy z urzędnikami odpowiedzialnymi za ład przestrzenny, estetykę, wizerunek i dziedzictwo historyczne Poznania.
Rozumiemy potrzeby reklamowe przedsiębiorców, którzy jednak powinni mieć świadomość korzyści jakie wynoszą z prowadzenia działalności w śródmieściu i historycznym centrum. Przypadkowe wielkie płachty reklamowe nie są dziś skutecznym środkiem dotarcia do potencjalnych klientów. Na szczęście mieszkańcy i turyści coraz bardziej zwracają uwagę na pstrokaciznę i kicz różnych instalacji promocyjnych – mówi radna Maria Sokolnicka – Guzek.
Podczas debaty poświęconej estetyce Starego Rynku użyto pojęcia linkowania – wzajemnego polecania swoich usług przez instytucje kulturalne, restauracje, kawiarnie czy sklepy z pamiątkami. Tego rodzaju marketing bezpośredni może być dziś skuteczniejszym elementem promocji szerokiej oferty dla turystów i poznaniaków niż reklamowe banery. To dziś ważne, bo nawet zabytkowe fasady kościołów remontowanych często z funduszy unijnych oklejane są banerami, co szpeci i powinno spotkać się z reakcją miejskiego koordynatora ds. estetyki i Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Dobrych wzorów jest sporo, można je m.in. znaleźć wśród nagrodzonych podmiotów w ramach konkursu „Wzorcowy Szyld” firmowanego przez Stowarzyszenie Ulepsz Poznań. A dobry pomysł jak „Poznań za pół ceny” wydaje się skuteczniejszy w promocji, niż chaotyczne rozdawanie ulotek czy wieszanie plakatów.
Zasady dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej i reklamowej, które pozwolą m.in. wyeliminowanie z centrum reklam zasłaniających historyczne budynki czy usunięcie klubów gogo można wprowadzić w ramach planowanego parku kulturowego. Taki zbiór zasad dotyczących ładu przestrzennego i estetyki to w Poznaniu niestety kwestia najbliższych lat – mówi radny Tomasz Dworek.
Andrzej Rataj przewodniczący Rady Osiedla dodaje: dobrze, że rozpoczęto prace nad parkiem kulturowym dla poznańskiego Starego Miasta, jako strefy uporządkowanej przestrzeni oraz wszechstronnej ochrony najważniejszych zabytków i dziedzictwa kulturowego.
Mało kto wie, że możliwość taka istnieje już od 2003 roku. Wiele miast wprowadziło już to rozwiązanie. Czas już najwyższy na nas! Liczymy, że w Poznaniu prace będą następować szybko, bo mamy dużo możliwości korzystania z wzorców i doświadczeń wypracowanych na przykład w Krakowie i Wrocławiu, gdzie rozwiązania takie wprowadzono w ostatnich latach.
Pogodzenie marketingowych potrzeb przedsiębiorców z zasadami estetyki jest trudnym zadaniem. Dobrą płaszczyzną poszukiwania kompromisu jest m.in. negocjowana umowa społeczna na ul. Wrocławskiej.
Tu wspólne zasady dotyczące zarówno estetyki ale także usytuowania ławek, koszy na śmieci czy donic z zielenią będą elementem kształtowania porozumienia pomiędzy mieszkańcami, właścicielami nieruchomości i przedsiębiorcami. To ważne, żeby ze sobą rozmawiać i wspólnie ustalić kompromisowe rozwiązania – podkreśla radna Maria Sokolnicka – Guzek.
W tym roku rozpoczyna się także kolejny etap wprowadzania strefy tempo 30. Według zapewnień magistratu wiązać się to będzie nie tylko z wprowadzeniem ograniczeń w prędkości, ale także odpowiednim wyprofilowaniem jezdni i aranżacją małej architektury. Ważne jest także sensowne stawianie znaków drogowych, najlepiej w najmniejszej dopuszczalnej wielkości.
Staromiejscy radni podkreślają, że ważne jest ustalenie jak najlepszych rozwiązań przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, dlatego zapraszają na spotkanie z miejskimi urzędnikami odpowiedzialnymi za estetykę.
Spotkanie z Miejskim Konserwatorem Zabytków Joanną Bielawską-Pałczyńską, oraz Koordynatorem ds. estetyki, Piotrem Libickim odbędzie się we wtorek, 9 lutego, o godzinie 17:00 w siedzibie Rady Osiedla, przy ulicy Młyńskiej 11.
O problemie piszą lokalne media:
http://www.codziennypoznan.pl/artykul/2016-02-08/walka-z-plakatoza-w-poznanskim-centrum
http://www.poznan.pl/mim/info/news/jak-powinno-wygladac-stare-miasto,90810.html
http://www.propertydesign.pl/architektura/104/reklamy_w_poznaniu_jak_uporzadkowac_chaos,7188.html
http://wiadomosci.onet.pl/poznan/w-centrum-poznania-powstanie-park-kulturowy/w96dbc