Miasto konsekwentnie rozbudowuje Wartostradę, trasę pieszo – rowerową. Z mojej perspektywy to doskonały projekt, skracający często dojazd, będący strefą rekreacji.
Jednak najbardziej skomplikowana struktura znajduję się w pasie od Mostu Rocha do Chrobrego i dalej przez cypel do Estkowskiego, co wynika przede wszystkim z niewyjaśnionej sytuacji własnościowej. Sprawy związane z działkami udało się na szczęście uregulować na cyplu nadwarciańskim i tu Rada otrzymała projekt trasy omijającej planowane budynki zaplecza portowego [dla łódek i jachtów].
Radni otrzymują do zaopiniowania różne projektu drogowe czy urbanistyczne. Myślę, że jest to ważne, dlatego, że jest to perspektywa mieszkańca, użytkownika obecnej i planowanej infrastruktury.
Pełen projekt: Mapka Cypel Wartostrada – pobierz PDF
W sytuacji zamknięcia przejścia dla pieszych na Estkowskiego, na Moście Chrobrego, Wartostrada stała się jedyną sensowną możliwością przejścia z Chwaliszewa na Cypel i osiedle przy Szyperskiej. Oddalenie trasy pieszo – rowerowej od planowanego budynku spowoduje wydłużenie trasy [droga nie staje się intuicyjna]. Zakładam, że ludzie po prostu będą robili skrót.
Tu przeczytacie o zamkniętym przejściu i alternatywnych propozycjach:
————————————–
Projekt nie uwzględnia miejsc postojowych, zapewne niezbędnych do obsługi zaplecza mariny. Dziś tolerowana jest tu patologia parkingowa. Temat należy włączyć w opracowanie.
Po północnej stronie ulicy Estkowskiego planowana jest droga rowerowa. Projekt powinien uwzględniać wjazd na Wartostradę być może w miejscu planowanych schodów przy Moście Chrobrego. Dla kierunku ze wschodu, od strony Katedry nie zaplanowano nawet zjazdu (łuku) z drogi rowerowej w planowaną Wartostradę.
Innymi słowy elementów, które całościowy projekt powinien uwzględnić jest tu sporo.
Tu o przystani jachtowej: https://gloswielkopolski.pl/poznan-jest-zielone-swiatlo-dla-budowy-przystani-jachtowej-nad-warta-wizualizacje/ar/13048820
Warto też przypomnieć, że Most Chrobrego na Warcie i bliźniaczy Mieszka I na Cybinie w przyszłości będą wymagały rozebrania i postawienia nowej konstrukcji. Przy warciańskiej przeprawie planowano podwieszaną kładkę pieszo – rowerową. Obecny stan techniczny nie pozwala dziś na takie rozwiązanie. Ale warto zastanowić się jak mądrze skomunikować poszczególne odcinki dróg rowerowych będących fragmentem drogi rowerowej ze Śródki do Alei Niepodległości.
Tu przykłady najfajniejszych kładek i mostów rowerowych: http://www.bryla.pl/bryla/56,85298,16648633,Infrastruktura_rowerowa_na_swiecie__Najfajniejsze.html
A tak zrobiono to w Warszawie: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/warszawa-kladka-pieszorowerowa-pod-mostem-lazienkowskim-gotowa-55936.html