Konsultacje MPZP. Co można uratować na Szyperskiej?

Miejska Pracownia Urbanistyczna na wniosek Rady Osiedla Stare Miasto przystąpiła do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulicy Szyperskiej [dawnego portu nad Wartą] i zaprasza na pierwszy etap konsultacji.

Podczas spotkania z radnymi jeden z ważnych urzędników powiedział, co można było zepsuć w tym fyrtlu to zepsuto, dając deweloperom nieskrępowaną swobodę inwestycyjną! Chaos przestrzenny to przede wszystkim decyzje z czasów prezydenta Grobelnego, ale kolejne pozwolenia na budowę i końcowy efekt planu pójdą już na rachunek obecnych władz miasta.

Przede wszystkim zniszczono historyczny port, o którym prawie nikt już nie pamięta! Kilka miesięcy temu jeden z deweloperów sądził, że bezkarnie można zburzyć zabytkowy mur, jedną z ostatnich pozostałości historycznej zabudowy. Ale problemów na styku urzędniczo – deweloperskim jest więcej!

Co można w tym fyrtlu uratować?

Ulokowanie pracowni i sal wystawowych Uniwersytetu Artystycznego przy Szyperskiej jest impulsem pozytywnych zmian. Rada Starego Miasta zgodziła się na przekazanie uczelni działki z budynkiem Starej Papierni i zabytkowego dworku w ramach – nie sprzedaży a użytkowania wieczystego pod warunkiem otwarcia tej przestrzeni dla sąsiadów – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady.

Aby projekt rewitalizacyjny tej części zakończył się powodzeniem konieczna jest zamiana sąsiednich działek z sądowym archiwum, będących własnością Skarbu Państwa. Planowane wielkie gmaszysko przy Piaskowej mogłoby jeszcze bardziej utrudnić życie mieszkańcom – zauważa radny.

Do projektu planu włączono także plac – parking przed Starą Rzeźnią, który dziś nie jest związany funkcjonalnie z obszarem mpzp.

Jeżeli inwestor Starej Rzeźni nie pozmienia nagle założeń, kompleks w przyszłości może być uzupełnieniem oferty handlowej czy gastronomicznej dla mieszkańców fyrtla. Ale konieczne jest ułatwienie przejścia przez ul. Garbary będącego dziś fizyczną barierą. Ograniczenie ruchu jest jednak możliwe w kontekście dokończenia I ramy komunikacyjnej przy Cytadeli i wprowadzeniu w ulicę tramwaju z Naramowic.

Dawny port przy Szyperskiej powinien być przede wszystkim dobrym miejscem do mieszkania z zielenią i mądrze zaplanowaną przestrzenią wspólną, których dziś brakuje.

Szyperska – najdroższa ulica w Poznaniu?

Poszczególne inwestycje w tym fyrtlu powstawały na zasadach warunków zabudowy nie tworząc urbanistycznej całości. Co więcej w ostatnim czasie zbudowano tu nawet grodzone osiedle, a deweloperzy wykorzystywali wszelkie luki prawne.

W wyniku błędnej urzędniczej decyzji Miasto Poznań musiało wypłacić na rzecz dewelopera, spółki Wechta ogromne odszkodowanie, szacowane początkowo na ponad 30 mln choć w ostateczności niższe w wyniku prowadzonych postępowań sądowych. Do tego należy dodać ok. 10 mln zł jako koszty wyremontowania muru oporowego nad Wartą oraz dodatkowo sfinansowanie przez PTBS budowy fragmentu Szyperskiej, choć miejska spółka nie musiała tego robić.

Choć warunki zabudowy dla inwestycji przy Garbary, usytuowanej początkowo na kilku parcelach zakładały ponad 30% powierzchni biologicznie czynnej, to po oddaniu bloku do użytku sprzedano cześć działek, a budynek dziś zajmuje prawie 100 procent działki, bez możliwości legalnego zaparkowania czy obsługi wokół, pasożytując na przestrzeni wspólnej kosztem sąsiadów.

Ale podobne problemy dotyczą także innych lokalizacji, m.in. ogromnego biurowca Szyperska 14, który początkowo miał być apartamentowcem. Dziś pracownicy i klienci mogą pozostawiać auta na osiedlowym parkingu, który funkcjonować będzie jeszcze kilkanaście miesięcy do czasu powstania drogi w stronę ul. Północnej. A ten fragment już kilka lat temu miał wybudować deweloper Wechta, cześć trasy sfinansowało PTBS, a końcówkę dokończy kolejny inwestor Echo Investment, dla którego ta droga jest kluczowa, by zapewnić komunikację kolejnego bloku.

Tu choć formalnie deweloper nie posiadał jeszcze pozwolenia na budowę to na swojej stronie internetowej zamieścił już wizualizacje. Kolejne wysokie budynki nad Wartą stawiać chce Wechta, ale ideą nowego planu jest utworzenie ogólnodostępnego nadrzecznego bulwaru.

Póki co stan muru oporowego nie pozwala na rozpoczęcie prac. Ale to podatnicy zapłacą za jego remont, tym bardziej z uroków rzeki nie powinni korzystać tylko klienci dewelopera, a wszyscy poznaniacy!

Spotkanie informacyjne dotyczące miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla ul. Szyperskiej odbędzie się formie zdalnej, przy pomocy aplikacji ZOOM w czwartek, 16 września o godz. 17:00.

https://zoom.us/j/93449800451?pwd=ckpyYnlEM0hDOTVtOGhjYkVFcTlIdz09
Meeting ID: 934 4980 0451
Passcode: 110701

Prosimy o dołączenie do spotkania na kilka minut przed godziną rozpoczęcia.

Konsultacje społeczne potrwają od 16 września do 8 października 2021 r. Swoje opinie i sugestie dotyczące planu można przesyłać: pocztą elektroniczną na adres: mpu@poznan.mpu.pl, pocztą tradycyjną na adres: Miejska Pracownia Urbanistyczna, ul. za Bramką 1, 61-842 Poznań

Share