Jak reklamować społeczne projekty w przestrzeni publicznej?

Pomimo rosnącego znaczenia komunikacji internetowej reklama outdoorowa ciągle ma ważne miejsce w przestrzeni miejskiej i jest ważnym medium informacyjnym.

W przestrzeni publicznej trwa ożywiona dyskusja dotycząca reklamy outdoorowej. Cześć zasobów stanowią tu klasyczne słupy reklamowe obsługiwane kiedyś przez USI, dziś przez podmioty związane ze spółką – Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Należy zwrócić uwagę na ogromny wzrost nośników zarządzanych przez ten podmiot, zarówno w zakresie dodatkowych słupów jak i city lightów na przystankach komunikacji miejskiej.

Ważne dla kształtowania odpowiedzialnych lokalnych społeczności i budowy więzi społecznych są m.in. przedsięwzięcia kulturalne i społeczne realizowane ze środków publicznych: projektów Miasta Poznania i rad osiedli. Ważnym elementem jest dotarcie do mieszkańców, także tych pozbawionych dostępu do internetu. To wciąż spora grupa, ale należy wziąć także pod uwagę aspekt szumu komunikacyjnego, ulotności i niezauważalności reklam. Dziś skuteczna reklama / komunikat powinien pojawić się we wszystkich dostępnych kanałach komunikacyjnych.

Tym samym Rada Osiedla Stare Miasto zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o rozważenie nieodpłatnego udostępnienia słupów reklamowych znajdujących się w miejskiej przestrzeni na promocje przedsięwzięć finansowanych bądź współfinansowanych ze środków publicznych będących w dyspozycji jednostek lub wydziałów Miasta Poznania lub rad osiedli.

W przypadku społecznych projektów zazwyczaj drukowane są plakaty o formatach A3/A4 tym samym wystarczającym elementem może być wskazanie stałej opaski informacyjnej wokół słupa, co może mądrze pogodzić komercyjny charakter przedsięwzięcia z obowiązkami Miasta wobec jego obywateli w zakresie kształtowania więzi społecznych i budowy społeczeństwa obywatelskiego.

W wymiarze praktycznym uprzejmie prosimy o odpowiedź na następujące pytania. W tym przypadku dotyczące konkretnego fyrtla, ale docelowo wydarzeń organizowanych przez różne rady osiedli.

W ramach środków pochodzących m.in. z Biura Koordynacji Projektów realizowany jest cykl społecznych wydarzeń związanych z Garbarami, w tym festyny na Placu Bernardyńskim, ulicy Mostowej czy Święto ulicy.

W jaki sposób plakat informujący o wydarzeniu może pojawić się:

  1. na słupie ogłoszeniowym przy ul. Stawnej,
  2. w wersji elektronicznej na ekranach Cityligh na przystankach przy ulicy Garbary,
  3. na ekranach komunikacji miejskiej w autobusach i tramwajach (174, 176, 8)

Takie działania informacyjne o zasięgu zarówno lokalnym jak i ogólnomiejskim (z możliwością targetowania) wpływają na budowę więzi społecznych i działania informacyjne do których realizacji zobligowane są rady osiedli i NGO-sy, finansowane ze środków publicznych.

W przypadku braku możliwości promocji wydarzeń dla mieszkańców finansowanych z budżetu miejskiego czy za pośrednictwem rad osiedli czy Centrów Inicjatyw Lokalnych należy takie procedury stworzyć modyfikując umowy z podmiotami, którym Magistrat zlecił zarządzanie publicznymi nośnikami. W przypadku kanałów komunikacji elektronicznej (ekrany LCD) kilkunastosekundowa emisja materiału promującego społeczne wydarzenie nie powinna mieć wpływu na rentowność nośników.

Share

Zobacz również