Bardzo źle wyglądają nowe rozjazdy tramwajowe na Placu Wielkopolskim. Kostka brukowa w strefie ochrony konserwatorskiej zastąpiona została mało estetycznymi betonowymi płytami. Podobną sytuację mieliśmy kilka miesięcy temu na Alejach Marcinkowskiego. Wtedy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wylanie asfaltu zamiast ułożenia bruku tłumaczyło testowaniem nowej nawierzchni bitumicznej. To syfiarska robota – tak dobitnie komentują mieszkańcy najnowszy remont.
Radni Osiedla Stare Miasto negatywnie oceniają takie działania remontowe miejskiej firmy transportowej. Do rzecznika MPK wysłaliśmy kilka pytań .
(1) pytanie dotyczące prac remontowych na Placu Wielkopolskim. Kostka, zgodna z katalogiem chodników miejskich na przestrzeni pod ochroną konserwatorską została zastąpiona betonowymi płytami. Czy to stałe, czy tymczasowe rozwiązanie. Jeżeli stałe, to rozumiemy że zostało to uzgodnione z Miejskim Konserwatorem Zabytków?
Rzeczniczka MPK Iwona Gajdzińska: Płyty EPT na pl. Wielkopolski są rozwiązaniem tymczasowym. Zostały ułożone, ze względu na uszkodzenia tramwajów spowodowane przez przemieszczenia kostki. Prace wykonywane przez MPK Poznań mały charakter bieżącej konserwacji, a nawierzchnię z kostki można przywrócić po pełnej modernizacji torowiska. Wiążę się to z pełna zmianą konstrukcji toru. Ze względu na charakter miejsca przywróciliśmy kostkę kamienną w obrębie torowiska, we wszystkich miejscach w których nie będzie powodować ona uszkodzeń tramwajów.
(2) Czy remont na Mielżyńskiego uwzględniał wyciszenie torowiska? Takie działania – standardy zostały ustalone podczas remontu torowiska na Placu Wolności przed Euro 2012.
Odpowiedź rzeczniczki MPK: Prace w obrębie ul.Mielżyńskiego miały również charakter utrzymaniowy. Elementy tłumiące będą zastosowywane przy modernizacji węzła w ramach realizacji kolejnego etapu projektu „Centrum od Nowa”, a także przy planowanej wspólnie z Aquanetem modernizacji torowiska w ul. Mielżyńskiego. Termin realizacji uzależniony jest od prac projektowych projektu „Centrum od Nowa” oraz Aquanetu.
(3) Jak sprawdza się eksperymentalna nawierzchnia przejazdu tramwajowego na Alejach Marcinkowskiego?
Po okresie zimowy zastosowanie nawierzchni z mas PatchSystem w obrębie al. Marcinkowskiego oceniamy pozytywnie. Nawierzchnia nie wykazuje ubytków i deformacji zagrażających ruchowi tramwajowemu ani kołowemu.
Radni mają nadzieje, że zgodnie z obietnicami i ogólnie przyjętymi standardami estetycznymi szybko powróci tu przyzwoita nawierzchnia.
Tak w sierpniu 2016 roku nową nawierzchnię na Alejach Marcinkowskiego komentowała rzeczniczka MPK Iwona Gajdzińska.
Kostka brukowa, która była ułożona na łuku al. Marcinkowskiego, została pieczołowicie zdemontowana i jest bezpiecznie przechowywana w magazynach przy ul. Szwajcarskiej. I na pewno wróci na swoje miejsce. Nawierzchnia asfaltowa na al. Marcinkowskiego została zamontowana tylko testowo, by sprawdzić jej przydatność. Jest to bowiem masa nowatorska, dużo bardziej zagęszczona od ogólnie stosowanej i dobrze się sprawdza w miejscach obciążonych dużym ruchem. Test potrwa 12 miesięcy. Akurat do czasu modernizacji ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego.
fot. Michał Kondella, maps.google.com, Michał Z.