Kolejny już Patrol Rowerowy na Starym Mieście odbył się w poniedziałek 24 sierpnia 2015. Relację z Patrolu można przeczytać w artykule opublikowanym na stronie internetowej Rady Osiedla. Poniżej przedstawiamy efekty naszej akcji, czyli listę problemów rowerowych na osiedlu Stare Miasto, które wymagają pilnego rozwiązania.
Patrol Rowerowy 24.08.2015 – wnioski z trasy.
ul. Krakowska:
– Niebezpieczna i zbyt wąska dwukierunkowa droga rowerowa, która powinna zostać zamieniona w szeroką dwukierunkową drogę rowerową odseparowaną od jezdni lub kontrapas; Rozwiązanie w przypadku zastosowania kontrapasu: rowerzyści jadący z kierunku zachodniego poruszają się na zasadach ogólnych, na jezdni wymalowane tzw. sierżanty rowerowe – informacja dla kierowców, jak i rowerzystów (by nie jeździli kontrapasem w obu kierunkach);
– Na ulicy Krakowskiej przed Półwiejską powinny zostać zamontowane sygnalizatory kierunkowe informujące rowerzystę jakie światło posiadają piesi.
ul. Kościuszki:
– Odcinek od Półwiejskiej do Ratajczaka, problem wąskiego przejazdu, gdzie pilnie należy poszerzyć drogę rowerową (obecnie rowerzysta musi zejść z roweru i przeprowadzić go przez wąskie przejście, powstaje konflikt z pieszymi i rowerzystami z przeciwnego kierunku) lub wyznaczyć kontrapas;
– W przyszłości droga rowerowa z ulicy Kościuszki powinna łączyć się z kontrapasem w Ratajczaka.
ul. Ratajczaka:
– Na ulicy Ratajczaka planowany jest kontrapas, należy rozważyć poprowadzenie go pomiędzy chodnikiem a miejscami parkingowymi (inaczej niż w projekcie nowej organizacji ruchu), a w drugą stronę wymalować „sierżanty rowerowe” na jezdni jako informację zarówno dla kierowców, jak i rowerzystów (aby rowerzyści nie jeździli po kontrapasie w obu kierunkach);
– Z planowanego kontrapasa na Ratajczaka powinna być możliwość przejazdu na wprost przez skrzyżowanie z 27 Grudnia, w kierunku Placu Cyryla Ratajskiego oraz w lewo w stronę Okrąglaka;
– Potrzebne umożliwienie skrętu ze Św. Marcina w kontrapas na ul. Ratajczaka i odwrotnie oraz z ulicy Taczaka w kontrapas na Ratajczaka;
– Z planowanego kontrapasa na Ratajczaka (odcinek między Kościuszki a Powstańców Wielkopolskich/Ogrodową) powinna być możliwość skrętu w lewo w Powst. Wlkp i odwrotnie: z Powstańców Wielkopolskich w kontrapas na Ratajczaka.
ul. Św. Marcin:
– Potrzebny jest kontrapas rowerowy w jezdni na ul. Św. Marcin pomiędzy al. Marcinkowskiego a ul. Ratajczaka ze wszystkimi możliwymi relacjami:
- Skręt w lewo z kontrapasa w ulicę Piekary;
- Skręt w lewo z Piekar w kontrapas;
- Skręt w lewo z kontrapasa w ul. Ratajczaka (skrzyżowanie św. Marcin/Ratajczaka);
- Skręt w prawo w kontrapas w Ratajczaka;
- Przejazd na wprost (odcinek ul. św. Marcin od Ratajczaka w kierunku zachodnim.
Plac Wolności:
– Kontrapas rowerowy na chodniku przy Placu Wolności powoduje konflikt z pieszymi, rowerzyści jeżdżą nim pod prąd, a na samym kontrapasie parkowane są nielegalnie samochody, z czym spotkaliśmy się również podczas naszego patrolu rowerowego (do rozważenia wytyczenie kontrapasa na jezdni);
– Konieczność zapewnienia przejazdu z kontrapasa na ul. Paderewskiego prosto w kierunku Placu Wolności oraz w lewo (obecnie rowerzysta musi skręcić w prawo), a także wypełnienie szczelin w nawierzchni z kostki brukowej.
Stary Rynek:
– Znak ruch okrężny i zakaz wjazdu w ulicę Jana Baptysty Quadro nie powinny obowiązywać rowerzystów – problem złych oznaczeń sygnalizowany już w przeszłości;
– Oczekujemy dopuszczenia kontraruchu na wszystkich uliczkach jednokierunkowych w rejonie Starego Rynku (ograniczonych ulicami: Małe Garbary-Wolnica-al. Marcinkowskiego-Podgórna-Garbary), między innymi na ul. Wodnej, Woźnej, Wielkiej, Żydowskiej, Ślusarskiej i Szewskiej, Kwiatowej.
ul. Szkolna:
– Wnosimy o dopuszczenie przejazdu rowerów z ul. Szkolnej na wprost, w kierunku ul. Półwiejskiej (w tej chwili nakaz skrętu w prawo ze Szkolnej) oraz oznakowanie możliwości przejazdu w przeciwnej relacji (Półwiejska – Szkolna). Dodatkowo prosimy o umożliwienie skrętu w lewo ze św. Marcina w Szkolną oraz ze Szkolnej w lewo w Podgórną.
ul. Podgórna:
– Potrzebne jest dopuszczenie przejazdu rowerem przez ul. Podgórną (chodnik po stronie północnej pomiędzy Wrocławską a Placem Bernardyńskim).
ul. Strzelecka:
– Oczekujemy wyznaczenia kontrapasa na ulicy Strzeleckiej (pomiędzy Placem Wiosny Ludów a Krakowską) ze wszystkimi możliwymi relacjami wjazdów i zjazdów z niego – Rada Osiedla i Sekcja Rowerzystów Miejskich zgłasza tę potrzebę od kilku lat.
ul. Kazimierza Wielkiego:
– Kolejny problem zgłaszany już podczas poprzednich patroli rowerowych: obecnie mamy pas rowerowy w kierunku Mostu Rocha poprowadzony w jezdni oraz po prawej stronie od pasa rowerowego drogę rowerową jednokierunkową w kierunku przeciwnym, wyznaczoną na poziomie chodnika, często traktowaną przez rowerzystów jako droga dwukierunkowa – powinien powstać kontrapas połączony ze ścieżką rowerową biegnącą po północnej stronie Mostu Rocha, a na drodze rowerowej powinna nastąpić zmiana kierunku.
Dwukierunkowe pasy rowerowe:
– Konieczna jest zamiana istniejących niezgodnych z prawem pasów dwukierunkowych w kontrapasy na ul. Wszystkich Świętych, św. Wojciech, Krakowskiej, Mostowej.
Inne problemy (spoza trasy tegorocznego patrolu) sygnalizowane przez uczestników patrolu:
Oznaczenia poziome:
– Kontraruch należy wprowadzać bez oznaczeń poziomych, przede wszystkim w okolicach Starego Rynku (tak jak w propozycji dla ul. Szkolnej), na ulicach z kostki brukowej i tam gdzie z innych przyczyn nie można wyznaczyć oznakowania poziomego kontrapasów;
– Zalecamy stosowanie tzw. “sierżantów rowerowych” na ulicach z dopuszczonym kontraruchem.
ul. Nowowiejskiego:
– Potrzeba wydłużenia kontrapasa, umożliwienie dojazdu do skrzyżowania Solna/al. Niepodległości, łącznik z al. Niepodległości.
ul. Chopina:
– Dopuszczenie wjazdu i wyjazdu dla rowerzystów na ulicę Chopina od strony al. Niepodległości.
ul. Solna – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego:
– Dopuszczenie jazdy rowerem po chodniku co najmniej po północnej stronie lub wyznaczenie pasów rowerowych w jezdni.
ul. Św. Wojciech:
– Zamiana dwukierunkowego pasa rowerowego w kontrapas i wymalowanie “sierżantów rowerowych” na prawym pasie;
– Dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd na odcinku od ul. Działowej do wysokości wjazdu do kościoła św. Wojciecha (aktualnie nie ma możliwości legalnego wjechania na kontrapas – jadąc w kierunku centrum, rowerzysta musi zjechać w prawo w ul. Działową, następnie skręcić w lewo w łącznik z niewygodnej kostki brukowej. Stamtąd jednak nie ma możliwości skrętu w kontrapas – jest zakaz skrętu w prawo bez tabliczki „nie dotyczy rowerów”, konieczne jest więc wyznaczenie brakującego odcinka kontrapasa).
ul. Cicha:
– Wprowadzenie kontraruchu na odcinku od ul. Pułaskiego do stadionu AZS.
ul. Towarowa / Powstańców Wielkopolskich:
– Potrzebne przeprogramowanie sygnalizacji – w tej chwili zdarza się trzykrotny postój na światłach.
Powyższe uwagi Rada Osiedla Stare Miasto przekazała w formie pisemnej do Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu: Patrol Rowerowy 2015.pdf
Opracowanie: Marcin Liminowicz, Rada Osiedla Stare Miasto.
Współpraca: Krzysztof Penczyński, Stowarzyszenie „Sekcja Rowerzystów Miejskich”.