Niestety, ale efektem części działań radnych jest obfita bezwartościowa korespondencja z urzędnikami – zazwyczaj Zarządu Dróg Miejskich. ZDM ma w zwyczaju nie odpowiadać na pytania, albo po prostu mijać się z prawdą. A trudno oszukać radnych osiedlowych, bo po prostu są blisko ludzi i problemów.
W ramach działalności w Radzie Osiedla podzieliliśmy się zarówno kompetencjami merytorycznymi (komisje) jak i obszarowymi (zajmując się swoim fyrtlem). Dlatego proszę się nie dziwić, że spora część postów dotyczyć będzie Warty i tej części Starego Miasta za dwupasmową Estkowskiego – Garbary do Cytadeli – przestrzeni będącej chaosem komunikacyjnym i przestrzennym, degradowanej bezmyślnym planowaniem, bądź po prostu jego brakiem.
Teraz próbuję dowiedzieć się, kto odpowiada za bałagan i zniszczenia przestrzeni wspólnej na ulicach Piaskowej i Szyperskiej. Napisałem najpierw do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego pytając m.in. o wyciek ropy z koparki.
W Odpowiedzi czytamy …podczas kontroli ustalono, że piasek składowany w pasie drogowym został usunięty po otrzymaniu informacji o utrudnieniach dla osób trzecich, uszkodzone w trakcie robót budowlanych krawężniki zostały wymienione i naprawione, a tłuste plamy na ulicy Piaskowej usunięte.
A teraz stan na 12 października – jak się podobają Państwu wymienione krawężniki? W związku z tym, że miejscy urzędnicy mieli problem z zauważeniem zaznaczyliśmy dokładniej żółtą kreską, także tłuste plamy, gdzie olej zdążył już przeniknąć do ziemi.
Stąd pytanie: kiedy, przez jaką firmę i za pomocą jakich preparatów została usunięta ropa? Dla ułatwienia – można zapytać straż pożarną jak to się robi profesjonalnie.
Żeby było ciekawiej Zarząd Dróg Miejskich w piśmie z dnia 9 września 2015 roku poinformował, że urzędnik nie zauważył żadnych zabrudzeń po oleju.
Jednocześnie ZDM w piśmie podpisanym przez panią dyrektor Katarzynę Bolimowską uzyskujemy zapewnienie, że stan chodników oraz ulic (zarówno miejskich jak i w administracji PTBS na dzień sporządzenia pisma nie budzi zastrzeżeń. Naprawdę?
Dalej czytamy: Zaznaczeniu wymaga, że chodnik w ul. Szyperskiej, odtwarzany po przesunięciu wjazdu do budynku został początkowo wykonany z kostki bez zachowania pierwotnego wzoru, jednak po kilku dniach został przełożony ponownie (skrajne paski wykonano z kostki grafitowej, a środek z popielatej – W JEDNOLITEJ BARWIE (nasze zaznaczenie)
A tak jednolita barwa według ZDM wygląda na obrazku.
A tak wygląd jednolita barwa chodnika, którego nie układali fachowcy dewelopera, choć trotuar jest lekko uszkodzony, bo parkowały na nim ciężkie gruszki z betonem (zdjęcie na życzenie)
Kolory i dbanie o miejska infrastrukturę to rzeczywiście spory problem. Na przykład na Garbarach ZDM nie widzi nic złego w bylejakim ułożeniu kostki po pracach drogowych (podobno ta kostka ma ściemnieć – zapewne szybciej od pozostałych fragmentów i to nie jest magiczny cytat z Harry’ego Pottera). Tak samo jest na terenie administrowanym przez TBS.
Upierdliwy radny napisał do mediów, że gestorzy podziemnej instalacji (spółki, które zarabiają na prądzie, gazie) nierówno ułożyli chodnik i ludzie się na nim potykają: epoznan / WTK, codziennypoznan, lepszypoznan.pl, miastopoznaj.pl
A co zrobił ZDM? Dopilnował równe ułożenie kostki na chodniku? Nie! Wymienione zostały tylko przypadkowo ułożone kolorowe kostki. Ale tylko tam, gdzie telewizja nakręciła. Krzywo jak było – tak jest! Innego fragmentu fachowcy z ZTM nie zauważyli. Mamy zdjęcia! Nawet sprawcy, bo zazwyczaj w swoich pismach ZDM zaznacza, że trudno ustalić, kiedy i kto dokonał zniszczenia. Tak jakby Zarząd nie prowadził dokumentacji.
Przejdźmy teraz do parkingu Strefy Płatnego Postoju administrowanego przez ZDM.
Pomimo, że kontrolerzy strefy codziennie monitorują miejsca parkingowe przez kilkanaście dni nikt nie zgłosił nielegalnego zajęcia przez inwestora miejsc parkingowych.
Miejsca parkingowe według zapewnień ZDM zawartych w tym piśmie powinny być sprzątane trzy razy w tygodniu od dania 17 sierpnia 2015. Poprosimy w takim razie o informacje – potwierdzenie – dokument, bo syf jaki był taki jest!
A teraz test dla kierowców. Pytanie. Na podstawie jakich wniosków, znaków drogowych ZDM twierdzi, że wyjazd drugim zjazdem (intuicyjnym jak pokazują zdjęcia) jest niezgodny z zasadami obsługi tego placu? Jak w ogóle możliwy jest wariant o którym wspomina w piśmie ZDM. Przy okazji gratulujemy także precyzyjnego pomalowania oprócz krawężników także piasku, choć obawiamy się, że to mało estetyczne i mało trwałe.
Pytania do pana prezydenta
- Kiedy usunięte zostaną niedoróbki, braki, które wskazaliśmy na zdjęciach? Zapewne pan prezydent jako przedsiębiorca nie przyjąłby na swoim prywatnym terenie takiej fuszerki? Czy na miejskich ulicach możemy tolerować takie działania?
- Kto zapłaci za naprawienie zniszczonej infrastruktury?
- Dlaczego ZDM i PINB poświadczają nieprawdę w swoich pismach?
Rada Osiedla dysponuje bogatą dokumentacją fotograficzną. Do tematu powrócimy w kontekście ilości miejsc parkingowych na tym terenie, a także sugerowanego przez ZDM wykupienia przez miasto terenu od inwestora na chodnik. Wyjaśniać będziemy także nieprawidłowości w nielegalnym zajmowaniu pasa drogowego i braku kontroli urzędników ZDM.