Strefa Tempo 30 – tak, ale z uwzględnieniem potrzeb społeczności Starego Miasta

Radni ze Starego Miasta są za zmianami oraz akceptują zasady i konieczność wprowadzenia Strefy Tempo 30, czy strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku, ale domagają się realnego włączenia lokalnej społeczności w proces konsultacji i współdecydowania o tych zmianach.

Rada Osiedla Stare Miasto podczas sesji w dniu 23 lutego 2017 roku podjęła specjalną uchwałę oceniającą działania władz związane z realizacją koncepcji strefy Tempo 30 i strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku.

Z perspektywy urzędowej likwidacja kilku miejsc parkingowych to łatwe rozstrzygnięcie, ale dla mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców z konkretnego fyrtla jest to zakłóceniem ich komfortu i dotychczasowego sposobu funkcjonowania.

Podstawowe założenia strefy Tempo 30 związane z uspokojeniem ruchu, zwiększeniem bezpieczeństwa i obniżeniem hałasu, nasadzeniem zieleni oraz nowymi elementami małej architektury są akceptowane są przez większą część społeczności. Wiele kontrowersji budzi jednak blokowanie swobodnego i spokojnego przejazdu oraz zmniejszenie liczby miejsc parkingowych – wskazuje Andrzej Rataj, Przewodniczący Rady Osiedla.

Nikt nie ma wątpliwości co do korzyści wypływających z ograniczenia prędkości. Kierowcy często mkną staromiejskimi ulicami zbyt szybko. Staromiejscy radni są zatem za ograniczeniem prędkości pojazdów do 20 km albo nawet 10 km na uliczkach w rejonie Starego Rynku. Wiemy jednak, że samo ustawienie znaków ograniczających prędkość nie wystarczy. Ruch powinien być spowolniony poprzez esowanie drogi, zieleń i małą architekturę. Niestety te elementy nie zostały uwzględnione w planach Zarządu Dróg Miejskich.

Ograniczając miejsca parkingowe preferuje się ideę uspokojenia ruchu i podniesienia bezpieczeństwa oraz uwolnienia chodników ze samochodów na rzecz pieszych – mówi radna Maria Sokolnicka – Guzek

Społeczność Starego Miasta jest świadoma kosztów i korzyści wynikających ze specyfiki centrum. Niestety przedstawiane przez Zarząd Dróg Miejskich rozwiązania, o ile w generalnych założeniach są aprobowane, to w sposobie wykonania dalekie są od oczekiwań związanych z przejazdem do swoich nieruchomości, zaparkowaniem własnego pojazdu, czy obsługą miejsc prowadzenia działalności gospodarczej w danym fyrtlu.

O ile idea zmniejszenia liczby samochodów parkujących na ulicy jest możliwa do zaakceptowania, o tyle bezrefleksyjne ograniczenie liczby tych miejsc budzi opór.

Mieszkańcy nie otrzymali w zamian żadnej konkretnej alternatywy. Nikt z dnia na dzień nie pozbędzie się samochodu, a dostępne parkingi pod Placem Wolności czy przy ul. Za Bramką, nie rekompensują likwidowanych miejsc, ponadto niemniej ważny jest czynnik finansowy. Nie każdego stać na komercyjny abonament, a problem mają także właściciele aut napędzanych gazem.

Kontrowersje budzi także lokalizowanie ogródków gastronomicznych na odzyskanej od aut przestrzeni. Jak pokazuje przykład ul. Wrocławskiej – zastąpienie działalności handlowej w centrum przez działalność gastronomiczną stwarza niestety przestrzeń znacznie bardziej uciążliwą dla mieszkańców niż parkujące pojazdy i powoduje zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego w okolicy, z czym niestety służby miejskie na radzą sobie obecnie, a co dopiero będzie po kolejnych zmianach.

Staromiejskich radnych niepokoi zmiana charakteru historycznego centrum – wskazuje radny Sławomir Cichocki. Sklepy i od lat prowadzone warsztaty rzemieślnicze czy małe przedsiębiorstwa wypierane są przez gastronomię, liczne podmioty prowadzące działalność o charakterze biurowym tracą swoich klientów, którzy nie mogą tutaj dojechać i mają coraz większe problemy z zaparkowaniem. W efekcie następuje także spadek stawek czynszowych. A to o tyle istotny aspekt, że na właścicielach nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania zabytków w odpowiednim stanie technicznym.

Największe zarzuty Rada Osiedla dotyczą sposobów konsultacji. To prawda, że Zarząd Dróg Miejskich podjął kilka ważnych działań, jak wydrukowanie ulotek, czy organizację spotkań z lokalną społecznością. Mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy czy właściciele nieruchomości nie poczuli się partnerami do rozmów związanych z ich realnymi problemami, nie otrzymywali także precyzyjnych odpowiedzi dotyczących przedstawianych alternatywnych rozwiązań.

Rada Osiedla Stare Miasto po raz kolejny wskazuje na niewłaściwy sposób reagowania Zarządu Dróg Miejskich, brak rozwiązywania problemów mieszkańców oraz brak poszanowania dla lokalnej społeczności.

Niestety odnosimy wrażenie, że mieszkańcy, właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy nie są traktowani jako pełnoprawny partner. Zbyt wiele naszych zapytań i wniosków pozostaje bez odpowiedzi a jeżeli już je otrzymujemy to są one często enigmatyczne i niekonkretne. Martwi też pomijanie czy też opóźnianie realizacji uchwał Rady Osiedla lub ich bagatelizowanie – podkreśla radny Sławomir Cichocki.

Postulaty z uchwały Rady Osiedla Stare Miasto z dnia 23 lutego 2017 roku wnioskującej do Prezydenta Miasta Poznania o podjęcie dalszych działań związanych z realizacją koncepcji strefy Tempo 30 i strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku:

1. Wskazuje się na potrzebę wprowadzenia strefy Tempo 30 na Starym Mieście i wyraża się satysfakcję, że władze podejmują działania w tym kierunku, lecz jednocześnie zgłasza się zastrzeżenia do sposobu tych działań.
2. Wskazuje się, że działania dotyczące strefy Tempo 30 na Starym Mieście powinny zostać przeprowadzone w sposób ewolucyjny, zrównoważony, kompromisowy
i z poszanowaniem przede wszystkim opinii mieszkańców Starego Miasta, właścicieli nieruchomości na Starym Mieście i przedsiębiorców prowadzących działalność na Starym Mieście, a także ważnych instytucji w tej okolicy (na przykład szpitale, przychodnie, ośrodki zdrowia, świątynie, urzędy, sądy).
3. Przypomina się władzom o konieczności przeprowadzenia realnych i rzetelnych konsultacji w sprawie wprowadzenia strefy Tempo 30 z mieszkańcami, przedsiębiorcami, jak również z właścicielami nieruchomości, co jest postulowane przez Radę Osiedla od 2015 roku, a działania te powinny zostać przeprowadzone w sposób podobny do konsultacji przeprowadzonych w przeszłości w sprawie zmian na ulicy Stanisława Taczaka i ulicy Żydowskiej.
4. Wnioskuje się o całościową realizację strefy Tempo 30, czyli wraz z elementami małej architektury i zielenią, podobnie jak zostało to zrealizowane w wielu miastach Europy Zachodniej.
5. Uwzględniając uzgodnienia z władzami oraz reakcję władz w odniesieniu do wcześniejszych propozycji Rady Osiedla, ponownie wnioskuje się o przestrzeganie wcześniejszych wniosków Rady Osiedla i respektowanie przyjętych już przez władze zobowiązań w sprawie ograniczenia likwidacji miejsc postojowych w strefie Tempo 30, czyli ograniczenie likwidacji miejsc postojowych, uzgadnianie z Radą Osiedla wszystkich planowanych do likwidacji miejsc i uzyskiwanie od Rady Osiedla wiążącej opinii na temat każdego miejsca postojowego planowanego do likwidacji.
6. Przypomina się władzom o konieczności przekazania Radzie Osiedla i mieszkańcom szczegółowych informacji dotyczących likwidowanych miejsc postojowych w poszczególnych lokalizacjach na Starym Mieście, o co Rada Osiedla prosi bezskutecznie od lipca 2016 roku.
7. Wnioskuje się o jak realizację wcześniejszych postulatów Rady Osiedla zmierzających do budowy na Starym Mieście wielopoziomowych parkingów samochodowych lub parkingów karuzelowych, dzięki czemu możliwe będzie zapewnienie miejsc postojowych dla mieszkańców, przedsiębiorców i osób przybywających samochodami na Stare Miasto.
Wnioskuje się o prowadzenie prac realizacyjnych dotyczących strefy Tempo 30 w sposób kompetentny i zgodnie z zasadami fachowej sztuki, czyli inaczej niż było to realizowane latem 2016 roku.

Share

Zobacz również