Przełom sierpnia i września to czas zakończenia wielu z trwających w centrum Poznania inwestycji w miejską infrastrukturę komunikacyjną. Intensywne prace remontowe sprawiają sporo kłopotów poruszającym się po mieście. Utrudnienia dotykają zarówno pasażerów komunikacji miejskiej, jak i kierowców. Władze miasta starają się, by jak najszybciej – ale zgodnie ze sztuką budowlaną i prawem – zakończyć remonty i modernizowane obiekty oddać do użytku poznaniakom.
Nie jest mi łatwo słuchać tego, co mówi się ostatnio o remontach w mieście. Mieszkańcy mają prawo do narzekania, bo utrudnień jest wiele. Przepraszamy pasażerów i kierowców! Proszę też o wyrozumiałość, bo remonty są konieczne, a lepiej robić je w czasie wakacji, przy mniejszym natężeniu ruchu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
Spiętrzenie prac ma swoje źródło nie tylko w chęci wykorzystania sprzyjającego okresu, ale też w przedłużających się inwestycjach, na które obecne władze miasta nie mają wpływu. Ale to już ostatnie dni najpoważniejszych utrudnień.
Od września sytuacja znaczenie się poprawi, proszę jeszcze o trochę cierpliwości. Mam nadzieję, że po przeczekaniu obecnych utrudnień, mieszkańcy docenią zmiany. Dotyczą one głównie ronda Kaponiera oraz wprowadzanej w centrum strefy Tempo 30. To ogromne przedsięwzięcia, znacznie zmieniające dotychczasową sytuację. Co do tego drugiego, to liczymy, że przeważą pozytywy, a uspokojony ruch samochodowy ożywi centrum – dodaje prezydent.
Na rondo Kaponiera wrócili już pierwsi użytkownicy. 13 sierpnia umożliwiono ruch kołowy w kierunku Św. Marcin – Zwierzyniecka, z prawoskrętem w ul. Roosevelta w kierunku Mostu Teatralnego i lewoskrętem w ul. Roosevelta, w kierunku Mostu Dworcowego oraz w kierunku Zwierzyniecka – Św. Marcin, bez możliwości lewoskrętu w ul. Roosevelta w kierunku Mostu Teatralnego.
Na koniec sierpnia przewiduje się zakończenie robót na rondzie Kaponiera, z wyjątkiem nasadzeń zieleni, przewidzianych na przełom października i listopada. Po decyzji PINB udostępnione i uruchomione zostaną poziomy 0 i -1 w zakresie umożliwiającym obsługę ruchu pasażerskiego na wszystkich położonych na nich przystankach komunikacji miejskiej.
Obecnie na Kaponierze dokonywane są przeglądy wyposażenia obiektu, próby systemów bezpieczeństwa pożarowego i awaryjnego. Trwa instalacja elementów oznakowania systemu informacji miejskiej oraz montaż wiat. Urząd Dozoru Technicznego dopuścił do użytkowania windy i schody. Zgłoszenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie całości obiektu do PINB, w tym poziomu -2, planowane jest na 15 września. Formalne zakończenie realizacji przedmiotu umowy planowane jest na 30 września.
Zgodnie z informacjami z placów budów, do końca sierpnia uruchomiona zostanie remontowana obecnie trasa PST. W tym terminie zakończy się też przebudowa skrzyżowań ul. Fredry z ul. Kościuszki i Alejami Niepodległości. To najbardziej dokuczliwe utrudnienia, zwłaszcza dla mieszkańców korzystających z tramwajów. Na początku września zakończy się również wdrażanie strefy Tempo 30 w rejonie Placu Wolności, ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka i Św. Marcin.
Coraz bliżej jest też do końca utrudnień na skrzyżowaniu Dąbrowskiego i Żeromskiego. Na 27 sierpnia zaplanowano uruchomienie komunikacji tramwajowej w relacji Ogrody – Centrum, a na 3 września przywrócenie ruchu kołowego na wschodniej części skrzyżowania, tj. prawoskręt z ul. Dąbrowskiego w ul. Żeromskiego oraz prawoskręt z ul. Przybyszewskiego w ul. Dąbrowskiego. Tydzień później ruch przywrócony zostanie na całym węźle. Zakończenie całości robót przewidziano na 25 września, ale spółka PIM wraz z wykonawcą starają się, by terminy te zostały przyspieszone.
fot. Poznańskie Inwestycje Miejskie, Tomasz Dworek