Rada Osiedla Stare Miasto podjęła uchwałę w sprawie pilotażu dotyczącego wprowadzenia na terenie centrum Poznania miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla mieszkańców.
Radni chcą poprawić sytuację z parkowaniem osób mieszkających na Starym Mieście. Wnioskują o to, aby na wyznaczonych ulicach 30-50% stanowiły specjalne miejsca parkingowe przeznaczone wyłącznie dla osób posiadające identyfikator mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania.
Dokładny procent uprzywilejowanych miejsc dla mieszkańców powinien zostać ustalony w drodze analizy wykonanej przez Zarządy Dróg Miejskich.
Procent miejsc proponowany przez Radę wynika z eksperymentu przeprowadzonego w godzinach nocnych, który wykazał, że wtedy na wielu staromiejskich ulicach ponad połowa miejsc do parkowania jest wolna.
Proponowane lokalizacje pilotażowego rozwiązania obejmują m.in. fragmenty ulic: Rybaki, Łąkowa, Kwiatowa, Nowowiejskiego, Św. Wojciecha, Kościuszki, Garbary.
Radni podkreślają, że nie na wszystkich staromiejskich ulicach można wprowadzić preferencyjny dla mieszkańców system parkowania. Ważne są także interesy przedsiębiorców, dlatego proponowany system obejmować ma te fragmenty, gdzie nie ma wielu punktów usługowych.
Wybraliśmy te ulice, które nie są stricte handlowe, gdzie nie ma wielu sklepów, restauracji czy kawiarni. Zwracamy także uwagę na niewykorzystane w 100% parkingi, które ulokowano w centrach handlowych znajdujących się w śródmieściu. Sporo wolnych miejsc jest zawsze np. w galerii MM a także na parkingu pod Placem Wolności. Natomiast w okolicy ulicy Półwiejskiej można znaleźć miejsce w Starym Browarze Co więcej ceny są porównywalne z tymi, które obowiązują w ramach strefy parkowania – informuje Jacek Maleszka, Przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji
Rozwiązanie, które proponuje staromiejska Rada Osiedla z powodzeniem sprawdza się w europejskich miastach.
Specjalne miejsca parkingowe dostępne tylko dla mieszkańców danej dzielnicy znajdziemy w czeskiej Pradze, czy austriackim Wiedniu. Nie jest to więc odważny eksperyment wymyślony przez Radę Osiedla, lecz sprawdzone rozwiązanie znane z innych miast europejskich.
Jednocześnie powinniśmy rozwijać sieć parkingów buforowych i systemu Park&Ride dla osób, które pragną odwiedzić centrum Poznania. Dla kierowców spoza centrum, którzy koniecznie chcą zaparkować na Starym Mieście, dostępne są już parkingi wielopoziomowe, takie jak parking pod Placem Wolności. Pozwólmy więc mieszkańcom na pozostawienie ich pojazdów blisko kamienic, w których mieszkają. – mówi radny Marcin Liminowicz
Znana z Pragi niebieska strefa parkingowa zarezerwowana dla rezydentów danej dzielnicy to tylko jeden z wartych rozważenia pomysłów na rozwiązanie problemów parkingowych w centrum miasta.
Innymi rozwiązaniami stosowanymi z powodzeniem za granicą są spotykane w szwajcarskich miastach strefy krótkiego parkowania, które umożliwiają pozostawienie samochodu przez maksymalnie 1 godzinę, przy czym ograniczenie to nie obejmuje mieszkańców i przedsiębiorców z danej strefy, którzy mogą wykupić specjalny abonament uprawniający do nieograniczonego parkowania w strefie.
Sąsiedztwo Półwiejskiej, gdzie Rada Osiedla planuje wprowadzenie parkingowego pilotażu, wymaga podjęcia działań zmierzających do poprawy jakości przestrzeni publicznych z szybkiego uzupełnienia braków związanych z małą architekturą: stojakami rowerowymi, ławkami, koszami na śmieci, a także zieleni, które Rada Osiedla stara się systematycznie poprawiać..
Zdajemy sobie również sprawę ze złego stanu nawierzchni ulicy śródmiejskich ulic, jak np. ul. Rybaki, dlatego będziemy się starali o znalezienie środków w budżecie miasta na kompleksowy remont. Koszt ponad 2 mln – przekracza niestety możliwości staromiejskiego samorządu. Mamy również nadzieję, na połączenie modernizacji ulicy Rybaki wraz z okolicznymi ulicami, wzmocni przemianę tej okolicy, która rozpoczęła się dzięki działalności przedsiębiorców, którzy w ostatnich latach stworzyli tutaj kilka przyjemnych restauracji – informuje Weronika Sińska, zastępca przewodniczącego Zarządu Rady Osiedla.
Rada Osiedla swoją uchwałę przekazała do Zarządu Dróg Miejskich. Lokalizacje specjalnych miejsc parkingowych skonsultowane zostały z mieszkańcami drogą internetową oraz podczas indywidualnych rozmów.
Propozycje lokalizacji – w kolejności alfabetycznej – pilotażowych rozwiązań dotyczących miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla mieszkańców (osób posiadających identyfikator mieszkańca SPP),
1. ul. Długa/ ul. Ogrodowa (od ul. Strzeleckiej do ul. Piekar);
2. ul. Garbary;
3. ul. Kościuszki (wsch. odcinek ul. T. Kościuszki na odcinku Fredry-Św. Marcin);
4. ul. Kwiatowa (część miejsc na odcinku od ul. Łąkowej do ul. Rybaki;
5. ul. Łąkowa (część miejsc na odcinku od ul. Królowej Jadwigi do ul. Kwiatowej);
6. ul. Nowowiejskiego (od Alei Niepodległości do ul. Młyńskiej 23);
7. ul. Rybaki;
8. ul. Święty Wojciech (podwórze ul. Działowa/Wolnica/Św. Wojciech);
9. ul. Zielona (odcinek od ul. Strzeleckiej do ul. Podgórnej);
Mamy nadzieję, że uda się przeprowadzić pilotaż przynajmniej na jednej z wymienionych lokalizacji. Jednakże w naszej ocenie warto przeprowadzić pilotaż na obszarze większym niż jedna ulica, dzięki czemu otrzymamy bardziej miarodajne wyniki.
Liczymy na wdrożenie pilotażu w ramach realizacji kolejnych etapów strefy tempo 30, co mamy nadzieję nastąpi w przyszłym roku.
Na ul. Taczaka tez mamy dramat z zaparkowaniem!!!
Czy pomysl wyznaczenie miejsc tylko dla mieszkancow wiaze sie z tym, ze poza tymi miejscami beda parkowac za normalna stawke z parkomatu?