Rada Osiedla Stare Miasto podczas sierpniowej sesji przyjęła uchwałę – wnioski do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Miasta Poznania. Uchwałę przygotował radny Jacek Maleszka, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji.
Zapisy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania może mieć ogromny wpływ na wizję tego jakim miejscem do życia może być nasze Miasto. Podjęcie działań zmierzających do modyfikacji obowiązującego Studium jest z całą pewnością dobrą decyzją, ponieważ pozwoli na zaktualizowanie obowiązujących założeń.
W związku z rozpoczęciem tej procedury Rada Osiedla Stare Miasto przekazuje swoje wnioski, opinie i uwagi, dotyczące swoim zakresem przede wszystkim obszaru osiedla i ewentualnych jego połączeń z sąsiednimi dzielnicami. Jednakże wydaje się, że niektóre propozycję mają charakter bardziej uniwersalny, a inne mogą mieć wpływ na cały Poznań:
- Wprowadzenie zapisów kładących szczególny nacisk na zachowanie i ochronę terenów zieleni i wzmocnienie wyjątkowego systemu klinowo-pierścieniowego zieleni, poprzez ochronę istniejącego i przeznaczenie terenów na jego uzupełnienie.
- Wprowadzenie w studium obowiązku realizacji rozwiązań proekologicznych przy okazji nowych inwestycji jak dachy zielone, ogrody wertykalne dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową i usługową.
- Zabezpieczenie powierzchni zabudowy przeznaczonej dla funkcji mieszkalnej na obszarze Starego Miasta, jednakże z dopuszczeniem realizacji obiektów usługowych, handlowych i biurowych. Konieczne bowiem wydaje się realizowanie zabudowy o charakterze wielofunkcyjnym, która spowoduje, że mieszkaniec będzie w stanie zrealizować wszystkie swoje potrzeby (praca, wypoczynek, zdrowie, zakupy, gastronomia i inne) w pobliżu miejsca zamieszkania.
- Stworzenie alei zieleni wzdłuż ulicy Królowej Jadwigi, stanowiącej fragment Ringu Stűbbena, jednak ze względu na wycięcie drzew w pasie środkowym zatraciła swój charakter. Ulica ta stanowi część I ramy komunikacyjnej i taki charakter powinien pozostać, jednakże przy jednoczesnej zmianie jej charakteru.
- Likwidacja założeń realizacji drogi klasy zbiorczej kdZ 1.7 oraz kdZ 1.6 wzdłuż zachodniego brzegu Warty i zamiana tych terenów na przestrzenie ciągów pieszo-rowerowych z zielenią. Poszerzenie zakresu terenów ZP w miejscu przebiegu tej trasy. Jednoczesna likwidacja możliwości realizacji mostu samochodowego w miejscu kładki Berdychowskiej.
- Dalsze zwrócenie Miasta ku rzece i wprowadzenie zapisów przeznaczających tereny wokół niej na obszary zieleni, rekreacji i usług. Dopuszczenie realizacji obiektów kubaturowych w otoczeniu rzeki, które zwiększą jej atrakcyjność. Rozwój mariny na cyplu i wzdłuż ulicy Szyperskiej.
- Umożliwienie realizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki Warty na odcinku od ul. Estkowskiego, w kierunku do ulicy Szelągowskiej.
- Zmiana założeń dla ul. Kościuszki i Krakowskiej, by przestały stanowić drogi klasy zbiorczej, a zostały przeznaczone dla ruchu lokalnego. Rozważenie zmiany charakteru całych Alei Niepodległości poprzez ograniczenie na nich ruchu samochodowego i przeniesienie go dalej na ul. Roosevelta, dopuszczając wzdłuż ulicy parkowania i nadając priorytet komunikacji publicznej i rowerowej.
- Zmiana charakteru ul. Solnej, Wolnicy, Małe Garbary, Estkowskiego poprzez ograniczanie na nich ruchu samochodowego i konieczność uzupełnienia o zieleń wysoką, z ewentualnym dopuszczeniem nowych kwartałów domykających istniejącą zabudowę na odcinku od pl.Wielkopolskiego do ul. Chwaliszewo
- Wprowadzenie do studium rowerowego układu komunikacyjnego o charakterze ogólnomiejskim oraz zwiększenie nacisku na rozwój komunikacji publicznej dla poprawy jej funkcjonalności i wygody użytkowania.
- Zachowanie zapisów dotyczących I ramy komunikacyjnej, uzupełnionej o dodatkowe połączenie o charakterze lokalnym (np. kładki pieszo-rowerowej) łączącej tereny EC Garbary z węzłem przesiadkowym Poznań Garbary. Tworzenie kolejnych zintegrowanych węzłów przesiadkowych, łączących wszystkie możliwe formy komunikacji, zwiększających łatwość przesiadania się.
- Zabezpieczenie przestrzeni dla poszerzenia magistrali kolejowej by kontynuować rozwój idei kolei aglomeracyjnej
- Zabezpieczenie przestrzeni dla węzła przesiadkowego przy stacji kolejowej Poznań Garbary ze zjazdem z I ramy komunikacyjnej, trasami rowerowymi, pieszymi, przystankiem tramwajowym, przystankami autobusowymi.
- Zmiana charakteru ulicy Garbary poprzez dążenie do maksymalnego ograniczania ruchu samochodowego do stworzenia ulicy zbliżonej swym charakterem do modernizowanej ul. Święty Marcin.
- Maksymalne ograniczenie ruchu samochodowego na ulicy Święty Marcin, likwidacja założeń drogi zbiorczej kdZ 1.4 na odcinku od Al. Niepodległości ku wschodowi.
- Wprowadzenie rozwiązań umożlwiających lub przeznaczających konkretne przestrzenie dla realizacji wielopoziomowych parkingów jako zabudowy uzupełniającej w powiązaniu z I ramą komunikacyjną, by kondensować w tym miejscu ruch. Jednocześnie realizacja naziemnych parkingów wielopoziomowych jako zabudowa uzupełniająca MW/U co pozwoli na ograniczenie miejsc postojowych na ulicach.
- Wprowadzenie zapisów nakazujących realizację zieleni przyulicznej jako elementu obowiązkowego.
- Dążenie do likwidacji Ronda Kaponiera jako elementu niepotrzebnego przy zmienionym układzie komunikacyjnym z większością ruchu w układzie północ-południe.
- Wyróżnienie obszarów poprzemysłowych, ze szczególnym naciskiem Starą Gazownię i Starą Rzeźnię czy tereny Elektrociepłowni Garbary.
fot. Aerofly.pl