Garbary – tworzymy koalicję!

Poniżej przedstawiamy notatkę podsumowującą pierwsze spotkanie dotyczące rewitalizacji Garbar z udziałem osób i podmiotów działających w tym fyrtlu i zainteresowanych zmianami przestrzeni – w wielu aspektach: biznesowym, kulturotwórczym, społecznym, komunikacyjnym… Celem – poprawa warunków życia mieszkańców oraz stworzenia ulicy [okolicy] przyjaznej działalności gospodarczej z naciskiem na szeroko rozumiane rzemiosło i kulturę. Działania zainicjowali staromiejscy radni, ale bez wsparcia władz miasta, lokalnych aktywistów i społeczności nie uda się – przede wszystkim wypracować modelu zmian, a potem systematycznie realizować uzgodnionych projektów. Wszyscy mamy świadomość długofalowego procesu podyktowanego planowanymi obecnie inwestycjami i ich skalą [lokalną jak skwer Gotarda czy miejską w kontekście tramwaju z Naramowic czy Starej Rzeźni]. Należy też pamiętać, ze Garbary to 1857 metrów i kilka odmiennych strukturalne fragmentów, będących naczyniami połączonymi.

W dniu 13 kwietnia 2021 r. o godz. 10.00 na platformie internetowej ZOOM odbyło się spotkanie dotyczące możliwości i warunków zorganizowania plenerowej imprezy w przestrzeni ulicy Garbary, mającej na celu promocję oferty rzemieślniczej, gastronomicznej, handlowej, usługowej i kulturalno – społecznej podmiotów działających przy oraz w okolicach ul. Garbary (odcinek od Solnej do Rynku Bernardyńskiego).

  • A. Ustalenia i wnioski dotyczące imprezy „Święto Garbar” (nazwa tymczasowa)
    1.Cel ogólny:
    Zorganizowanie raz w roku cyklicznej otwartej plenerowej imprezy w przestrzeni ulicy Garbary (lub w pobliżu – np. w parku Stare Koryto Warty), służącej prezentacji i promocji wśród mieszkańców miasta i turystów oferty usługowej, handlowej, gastronomicznej, kulturalnej, społecznej i rekreacyjnej, dostępnej w Fyrtlu Garbary (ul. Garbary, Mostowa, Grobla, Wielka, Wodna, Plac Kolegiacki, Rynek Bernardyński, Chwaliszewo, Park Stare Koryto Warty itp.).
  1. Cele szczegółowe:
    Prezentacja i promocja walorów i atrakcji Fyrtla Garbary:
    • Oferta warsztatów i pracowni rzemiosła i rękodzieła artystycznego, zrzeszonych w programie „Zaułek Rzemiosła” oraz pozostałych (ceramika, krawiectwo, fotografia i malarstwo, kaletnictwo, piekarnictwo, zegarmistrzostwo, introligatorstwo,stolarstwo, produkcja mebli, fryzjerstwo, itp.)
    • Oferta lokali gastronomicznych (zwłaszcza slow – food)
    • Oferta galerii sztuki i antykwariatów, księgarń
    • Oferta kulturalna
    • Oferta społeczna (inicjatywy w rodzaju Zielone Centrum, Startownia Staromiejska)
  2. Lider imprezy:
    • Propozycja wyłonienia grupy inicjatywnej i lidera imprezy spośród sygnatariuszy Koalicji Garbary
    • Wsparcie organizacyjne ze strony Miasta – Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa, Gabinet Prezydenta (promocja)
  3. Proponowany termin imprezy.
    • Sobota lub niedziela maja, czerwca, lipca, sierpnia lub września (początek) – raczej 2022 r. z uwagi na pandemię).
  4. Źródła finansowania:
    • Środki publiczne – dofinansowanie z budżetu Miasta ze środków Gabinetu Prezydenta (pula na promocję Miasta), Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa (pula na program Zaułek Rzemiosła), Wydziału Kultury (pula na wsparcie wydarzeń kulturalnych)
    • Środki od sponsorów prywatnych (np. mała gastronomia)
  5. Model organizacyjny:
    • Całodzienna impreza plenerowa (11.00 do 20.00) w przestrzeni ulicy
    • Wzdłuż ulicy ustawione stoły, stragany, scena kulturalna, przestrzeń warsztatowa (namiot), plac zabaw dla dzieci
    • Co się będzie działo – prezentacja oferty na straganach, degustacje, warsztaty pokazowe, występy kulturalne, zabawy dla dzieci, agora – rozmowy z przedstawicielami Rady Osiedla oraz liderami społeczności
    • Wzory do wykorzystania – Święto ulicy Żydowskiej (kontakt z p. Andrzejem Ratajem), Dożynki Miejskie w Parku Wilsona
  6. Określenie kierunku tematycznego imprezy:
    • Temat wiodący każdej edycji (co roku inny) eksponowany w mediach oraz na straganach – np. rzemiosło artystyczne, nowy styl życia na Starym Mieście (slow&eko)
    • Z tematem imprezy powinien być powiązany patronat (np. rzemiosło artystyczne – Wielkopolska Izba Rzemieślnicza)
    • Święto ulicy powinno być istotnym narzędziem kreowania i komunikowania nowego, perspektywicznego wizerunku tej części Starego Miasta, jako przyjaznej przede wszystkim dla mieszkańców i atrakcyjnej dla odwiedzających
  7. Opracowanie mapy drogowej imprezy (co i kiedy należy zrobić na poszczególnych etapach przygotowań, określenie osób i instytucji odpowiedzialnych):
    Rok 2021:
    • Wyłonienie organizatorów (Koalicja Garbary, Rada Osiedla, wsparcie organizacyjne ze strony Miasta, wskazanie lidera oraz rzecznika imprezy)
    • Wybór partnerów imprezy – CIL Startownia Staromiejska, Muzeum Etnograficzne, Muzeum Archeologiczne, Środowiskowy Dom Pomocy „Zielone Centrum”, Zespół Szkół Odzieżowych, Fyrtel Garbary, grupy sąsiedzkie, Zaułek Rzemiosła.
    • Odbycie spotkań z jednostkami administracji w celu dokonania wstępnych uzgodnień (Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Transportu Miejskiego, Spółka Targowiska, Estrada Poznańska, Straż Miejska, Policja)
    • Ustalenie terminu imprezy
    • Opracowanie tematyki i wstępnego programu imprezy
    • Opracowanie planu finansowego imprezy oraz źródeł finansowania
    • Przedstawienie programu imprezy partnerom oraz Gabinetowi Prezydenta (wpisanie do kalendarza imprez na 2021)
    Rok 2022:
    • Wybór patronów medialnych (TV, Radio, Gazeta, media elektroniczne)
    • Uzyskanie patronatu Prezydenta
    • Przygotowanie programu promocji imprezy (opracowanie logo i haseł, plan kampanii, mediaplan)
    • Dopracowanie szczegółowego programu imprezy
    • Zaplanowanie wydarzenia pilotażowego imprezy
    • Uzgodnienie planu zabezpieczenia imprezy (uzgodnienia z policją, SM, Strażą Pożarną, pogotowiem)
    • Przygotowanie i zawarcie umów z gwiazdami, prowadzącymi, mediami, ochroną, spółką Targowiska
    • Przeprowadzenie kampanii promocyjnej imprezy
    • Przygotowanie i przeprowadzenie imprezy
    • Podsumowanie i rozliczenie imprezy
    B. Ustalenia i wnioski dotyczące programu rewitalizacji przestrzennej i społecznej ulicy Garbary i okolic:
    • Cel – zmiana charakteru i wizerunku publicznego tej części Miasta poprzez różne inicjatywy – program Zaułek Rzemiosła, galerie, nową gastronomię, wykreowanie mody na lokalny nowy styl życia – slow&eko, integracja wspólnoty lokalnej wokół wspólnego celu – Fajne Garbary, dobre miejsce do życia (różnorodność, atrakcyjne sąsiedztwo – Saary Rynek, Nowy Plac Kolegiacki, bulwary nad Wartą)
    • Czym możemy się wyróżnić – nowy image i nowy styl Garbar – jacy jesteśmy, kim i czym chcemy być, poznajcie nas, powiedzcie co o nas myślicie, temu ma służyć m.in. Święto Garbar
    • Niech się wszyscy pokażą – biznes, kultura, społecznicy – poznać ludzi, zrobić koalicję, poznać plany Miasta co do dzielnicy
    • Chcemy zieleni i uspokojenia ruchu – Zielone Grabary
    • Potrzebujemy stałego punktu spotkań dla mieszkańców w celu umożliwienia i ożywienia wzajemnych kontaktów oraz z władzami dzielnicy i miasta – Centrum Sąsiedzkie, Klub Dzielnicowy, Dom kultury, Kawiarenka Obywatelska – może w zmodernizowanej kamienicy Garbary 40 ?
    • Potrzeba utworzenia stałego forum dyskusyjnego na FB – Koalicja Garbary, Fyrtel Garbary, Fajne Garbary
    • Zrobienie wirtualnej mapy Garbar – aktywne podmioty, atrakcje
    • Pilne jest zrobienie rzetelnej diagnozy socjologicznej – społecznej i analizy SWOT Garbar (grupy respondentów – mieszkańcy, wieloletni najemcy lokali, przedsiębiorcy, społecznicy) – tacy jesteśmy, tacy chcemy być – wyznaczenie nowej strategii wizerunkowej (renomowany ośrodek badań społecznych).
    • W przyszłości przydałby się menedżer ulicy/dzielnicy (na wzór rozwiązań angielskich)
    • Istnieje pilna potrzeba poznania plany inwestycyjnych dotyczących całych Garbar i okolic:
  • modernizacja Rynku Bernardyńskiego
  • przyszłość Placu Gotharda
  • planowane remonty kamienic
  • inwestycja Stara Rzeźnia
  • Kontener Art.
  • uspokojenie ruchu
  • nasadzenia Zieleni
  • rewitalizacja podwórek – b. ważne dla inicjatyw lokalnych
    • W tym celu konieczne jest pilne spotkanie z prezydentem B. Gussem, prezesem Lewandowskim, dyrektorem ZDM, dyrektorem BKP, radnym Mikułą.
    C. Ustalenia końcowe:
    • p. Dworek i p. Dohnal opracują projekt protokołu ze spotkania i prześlą go do akceptacji pozostałym uczestnikom spotkania
    • ww. oraz p. Muth przygotują projekt mapy drogowej dla imprezy Święto Garbar
    • WDGR zapewni obsługę organizacyjną dla inicjatywy (koordynator – M. Dohnal)
    • Miasto uruchomi dedykowaną podstronę MIM pn Zaułek Rzemiosła, otwartą również dla innych inicjatyw Garbar
    • tymczasowe miejsce spotkań – ZOOM, a po zniesieniu ograniczeń pandemicznych -salka przy Przestrzeni Plus Jeden (ul. Za Bramką 1).

Notatkę przygotował Jarosław Maciej Dohnal – Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa UMP

W spotkaniu wzięły udział następujące osoby:

Tomasz Dworek – Rada Osiedla Stare Miasto, Alicja Wilak – Rada Osiedla Stare Miasto, Marcin Muth, Manufaktura Obrazów, program Zaułek Rzemiosła, Marek Sternalski – Rada Miasta Poznania, Dariusz Zych – Komitet Rewitalizacji Miasta Poznania ,Joanna Jajus – Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa UMP, Katarzyna Hełpa – Liszkowska _ Rada Osiedla Stare Miasto, Startownia Staromiejska, dżelika Jabłońska, Maria Bielicka, dziennikarka Gazety Wyborczej, Jarosław Maciej Dohnal – Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa UMP

Share