Radni przyjęli uchwałę – stanowisko w sprawie współpracy organizacji i kosztów utworzenia w Poznaniu punktów mobilności. Do Prezydenta Miasta Poznania skierowano także pismo z prośbą o wyjaśnienie prawnych i technicznych aspektów prowadzenia stref mikromobilności.
Rada Osiedla Stare Miasto ze zdumieniem przyjęła do wiadomości informacje dotyczące organizacji i kosztów utworzenia w Poznaniu punktów mobilności.
Przypominamy, że działania miasta zostały poprzedzone uchwałą Rady Osiedla Stare Miasto nr XXXVI/395/III/2022 z 23 czerwca 2022 r. wniosku do Prezydenta Miasta Poznania o podjęcie działań związanych z polityką rowerową i uporządkowaniem systemu hulajnóg na terenie Osiedla Stare Miasto.
Rada Osiedla Stare Miasto wyraża swój sprzeciw wobec obarczania podatników kosztami organizacji miejsc parkowania hulajnóg i innych jednośladów. Należy mieć tu na uwadze, że nie jest to usługa publiczna, a biznes z którego czerpie się zyski.
Rada Osiedla Stare Miasto wskazuje tu także na konflikt dotyczący dostępu do strefy Hop&Go pomiędzy użytkownikami komercyjnych hulajnóg, a prywatnych jednośladów. Dziś istniejące punkty ze stojakami rowerowymi często zajmowane są przez jednoślady korporacji.
Wątpliwości radnych budzi także forma zlecenia utworzenia punktów mobilności przez zewnętrzny podmiot. W cały bowiem proces zaangażowani i tak muszą być urzędnicy i pracownicy zarówno Zarządu Dróg Miejskich, Wydziału Gospodarki Nieruchomościami czy Miejskiego Inżyniera Ruchu, w rejonie ochrony konserwatorskiej Miejskiego Konserwatora Zabytków.
W dokumencie przetargowym czytamy: Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane polegające na wykonaniu punktów mikromobilności na terenie miasta Poznania – Zadanie C: wykonanie 132 punktów mikromobilności. Przedmiot zamówienia obejmuje m.in. realizację następujących robót: usunięcie oznakowania poziomego, demontaż stojaków rowerowych, wykonanie oznakowania pionowego, wykonanie oznakowania poziomego i montaż stojaków rowerowych.
Rada Osiedla Stare Miasto zwraca uwagę, że na pytania o rozmieszczenie i liczbę stojaków w centrum Poznania, przede wszystkim w rejonie realizowanego Projektu Centrum i Starego Rynku otrzymała odpowiedź (pismo Prezydenta Mariusza Wiśniewskiego z 5 sierpnia 2022 r., znak sprawy: CC-II.015.3.2022) z mapką wskazującą optymalne ich usytuowanie, bez potrzeby zwiększenie ich liczby (wskazując tu jednak konieczność dofinansowania ze strony środków będących w dyspozycji rad osiedli).
Obywatelska, samorządowa postawa i odpowiedzialność za przestrzeń wspólną nakazywałaby więc skonsultowanie punktów mobilności z radami osiedli.
By wynająć pas drogowy na kontener na gruz mieszkańcy Miasta Poznania zobowiązani są do zgłoszenia tego faktu do Zarządu Dróg Miejskich i dokonania stosownej opłaty, taką też wnoszą przedsiębiorcy wieszając szyld znajdujący się w pasie drogowym. Zupełnie więc niezrozumiałe jest odstąpienie od stosowania takich opłat wobec międzynarodowych korporacji. W opinii radnych preferowanie grupy komercyjnych podmiotów jest w sprzeczności z równym dostępem do przestrzeni publicznej.
W sytuacji ogromnego zadłużenie Miasta Poznania to działania niezrozumiałe! Rada Osiedla Stare Miasto apeluje do Prezydenta Miasta Poznania o prowadzenie rzetelnej polityki finansowej i doprowadzenie do rozwiązań, w których komercyjne podmioty będą dokonywały opłat za zajęcie pasa drogowego. To o tyle zaskakujące, że operatorzy hulajnóg takie opłaty uiszczają w innych, nie tak gospodarnych przecież jak Poznań miastach.
Uchwałę przygotował radny Tomasz Dworek
Pytania:
[1]
W proces projektowania i wykonania punktów mobilności siłą rzeczy zaangażowani są urzędnicy różnych wydziałów, istnieją też struktury zakupu i montażu stosownych mebli miejskich. Dlaczego do realizacji utworzenia 135 punktów konieczne było zlecenie działań zewnętrznemu podmiotowi.
[2] Dlaczego konieczne są dodatkowe znaki, zwłaszcza w strefie ochrony konserwatorskiej, skoro punkt pozostawienia jednośladu jest precyzyjnie wskazany w aplikacji i będzie oznaczony znakami poziomymi.
[3] Dlaczego w procesie trwającym kilkanaście miesięcy pominięto konsultacyjny głos Rady Osiedla Stare Miasto i innych rad osiedli. To przecież radni wskazywali wielokrotnie problemy komunikacyjne i dobrze znają uwarunkowania przestrzenne w swoich fyrtlach.
[4] Uprzejmie prosimy o przesłanie mapy punktów mikromobilności na terenie Osiedla Stare Miasto ze uwzględnieniem liczby miejsc postojowych dla korporacyjnych hulajnóg, rowerów mieszkańców i monocykli (sic!)
[5] Uprzejmie prosimy o przesłanie szczegółowych informacji dotyczących porozumienia z operatorami hulajnóg, biorąc pod uwagę wykorzystywaną przez nich przestrzeń publiczną informacje te powinny być jawne, w tym kar i zasad poruszania się hulajnóg na Starym Mieście lub inaczej ustalonej strefie w centrum miasta (np., w Krakowie ograniczona jest prędkość pojazdów)
[6] Szczegółowo prosimy o informacje dotyczące reakcji miejskich podmiotów (np. Straży Miejskiej, ZDM) na:
[6.1] hulajnogi zaparkowane poza punktami mikromobilności Kto będzie to weryfikował, jakie kary przewidziano]
[6.2] sytuacje, w której strefa mikromobilności będzie pełna i nie będzie można pozostawić komercyjnej hulajnogi w danym punkcie, to sytuacja łatwa do przewidzenie w rejonie Starego Rynku. Jaka służba będzie reagowała, jakie kary z tego tytułu przewidziano dla operatorów. Stosowne rozwiązania przewidziano tu w Krakowie.
[6.3] sytuacje, w której korporacyjne hulajnogi będą uniemożliwiały zaparkowanie prywatnego roweru przy stojaku. Jakie służby będą reagowały, jakie kary przewidziano dla operatorów.