Bez I ramy nie będzie rewitalizacji! Radni o projekcie mpzp dla rejonu Ostrowa Tumskiego

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla „Rejonu Ostrowa Tumskiego, część północna B1” jest także istotny dla mieszkańców Starego Miasta. Podczas majowej sesji radni przyjęli uchwały w których wskazano, że plan ten powinien być procedowany dopiero po dokończeniu realizacji I ramy komunikacyjnej oraz wniosek do Rady Miasta i Prezydenta Poznania o zabezpieczenie środków budżetowych w planach finansowych Miasta Poznania na przeprowadzenie zadania polegającego na dokończeniu realizacji I ramy komunikacyjnej na terenie Osiedla Stare Miasto.

Rejon objęty przedstawionym projektem jest przestrzenią z wyjątkowym potencjałem kulturotwórczym i przyrodniczy o olbrzymim znaczeniu dla mieszkańców Poznania.

Rada Osiedla Stare Miasto zwraca uwagę na potrzebę wniesienia wielu zmian w projekcie mpzp w tym na konieczność ograniczenia wysokości i intensywności planowanej zabudowy oraz liczby mieszkańców tego rejonu. Radni wskazują również na potrzebę zachowania charakteru przyrodniczego terenu w tym ograniczenia ingerencji w istniejące siedliska zwierząt.

Omawiany projekt w niewystarczającym stopniu zapewnia realizacje przedstawionych celów, w tym: zarezerwowania terenów pod realizację elementów układu komunikacyjnego istotnych dla miasta: mostu Berdychowskiego, I ramy komunikacyjnej i ul. Nowe Zawady.

Przedstawione założenia nie wskazują na zachowanie parametrów istotnych dla połączenia istniejącego osiedla z główną struktura komunikacyjną, którą jest I rama. Co więcej można przyjąć, że założenia komunikacyjne nie są spójne w stosunku do innych planów, m.in. dla Starej Rzeźni. Plan ten nie uwzględnia komunikacji w ramach I ramy, a tworzy patologiczne rozwiązania kwestionujące I ramę na rzecz ułomnej alternatywy w stronę ulicy Bernata i Hlonda.

Można odnieść wrażenie, że przedstawiony plan dla Ostrowa Tumskiego, istotny także dla społeczności Starego Miasta w kontekście komunikacyjnym został stworzony uwzględniając zwłaszcza bieżące interesy deweloperów, a nie mieszkańców Poznania.

Rada Osiedla Stare Miasto podpisuje się pod uwagami Rady Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady-Komandoria oraz postuluje, podobnie jak w przypadku koncepcji Wolnych Torów, o rozpisanie rzetelnego ogólnopolskiego, a najlepiej międzynarodowego konkursu na zagospodarowanie tych istotnych z powodów przede wszystkim historycznych, kulturowych, ekologicznych, ale także w kontekście społeczności Starego Miasta aspektów komunikacyjnych mających znaczenie dla procesów rewitalizacyjnych.

Rada Osiedla wskazuje na pilna potrzebę powstania funkcjonalnej trasy komunikacyjnej, która pozwoli odciążyć obszar Starego Miasta w kontekście powstających nowych inwestycji mieszkaniowych oraz narastającego ruchu tranzytowego.

Odciążenie północnej części śródmieścia poprzez dokończenie budowy I ramy komunikacyjnej (od ul. Północnej do Hlonda) ma kluczowe znaczenie w kontekście nowych inwestycji mieszkaniowych zarówno w rejonie Starej Rzeźni, jak i planów zabudowy Ostrowa Tumskiego.

W chwili obecnej tranzyt przez centrum miasta odbywa się głównie ulicami: Solną i Małe Garbary, co prowadzi do przeciążenia tych ulic. Nowe inwestycje mieszkaniowe w rejonie Starej Rzeźni, Garbar i Ostrowa Tumskiego będą generowały dodatkowy olbrzymi ruch samochodowy, który powinien być poprowadzony pierwszą ramą komunikacyjną.

Wskazuje się na pilną potrzebę zabezpieczenia środków na podjęcie działań projektowych przybliżających możliwość powstania pierwszej ramy komunikacyjnej przed zabudowaniem Ostrowa Tumskiego, z którego ruch w kierunku zachodnim miasta zostanie, według obecnych planów, przekierowany na ul. Małe Garbary i ul. Solną, co może doprowadzić do znaczących uciążliwości dla mieszkańców Starego Miasta.

Dokończenie I ramy komunikacyjnej stworzy warunki do przekierowania ruchu tranzytowego poza historyczne centrum i skomunikuje nowe inwestycje w relacji wschód – zachód. Ze względu na powyższe wskazuje się na pilny charakter wnioskowanych działań.

http://staremiasto.poznan.pl/home/zapomniana-i-rama-niech-wzgorze-sw-wojciecha-powroci-do-starego-miasta/

Share

Zobacz również