Będzie Kładka Berdychowska i kolejne przeprawy!

Poznańskie Inwestycje Miejskie poinformowały o pozwoleniu na budowę kładki Berdychowskiej

Projekt budowlany kładki dla pieszych i rowerzystów, która połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo jest już gotowy. Inwestycja, dzięki której w mieście powstanie kolejna przeprawa przez Wartę i Cybinę, uzyskała również pozwolenie na budowę.

Dokumentację projektową kładki, ułatwiającej komunikację rejonu kampusu Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta w rejonie Chwaliszewa, przygotowało konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w zorganizowanym przez Miasto konkursie. Jury doceniło szczególną atrakcyjność, oryginalność formy oraz funkcjonalność kładki z uwzględnieniem jej połączenia z otoczeniem.

Kładka Berdychowska będzie łącznikiem pomiędzy dwiema ikonami Poznania: Starym Rynkiem i Maltą. Pozwoli, zarówno mieszkańcom jak i turystom, na szybkie i wygodne przemieszczanie się oraz korzystanie z walorów obu miejsc – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Jednak po zachodniej stronie Warty kładka zakończy się na murze gazowni na wysokości dzisiejszego KontenerArt, choć rzeczywiście projektant przewidział przejście w stronę Grobli. Obawiam się, że miasto i rządowa spółka nie znaleźli tu wspólnego języka w zapienieniu dobrej komunikacji – komentuje radny Tomasz Dworek

Kosztorys, który został sporządzony na podstawie projektu budowlanego, przekracza kwotę, jaką Miasto zabezpieczyło na realizację tej inwestycji. Dlatego zostanie on zoptymalizowany w dokumentacji wykonawczej, która powstanie w 2021 roku, a większość wydatków na budowę kładki zaplanowano w projekcie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2022-23.

Chcemy, by zmiany w projekcie nie miały wpływu na obniżenie jakości i użyteczności przyszłego obiektu. Wykonawcę tej inwestycji zamierzamy wyłonić w postępowaniu przetargowym na przełomie 2021 i 2022 roku. Planujemy, że roboty budowlane ruszą w 2022 roku i zakończą się – zgodnie z harmonogramem – w roku 2023 – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Ale to nie ostatnia planowana przeprawa przez Wartę. Kładki chce także budować deweloper, który kupił od miasta działki na Ostrowie Tumskim.

Jedna z nich połączy okolice ulicy Św. Wincentego (na Ostrowie Tumskim) z ulicą Szelągowską w sąsiedztwie Cytadeli. Wybudowane mają też zostać dwa nowe mosty: nad Cybiną oraz nad Kanałem Ulgi. Dodatkowo inwestor chce kompleksowo przebudować ulicę Świętego Wincentego. Wszystkie prace mają kosztować ponad 20 milionów złotych.

Zarząd Osiedla wysłał do prezydenta Jacka Jaśkowiaka pytania w tym temacie przygotowane przez radnego Tomasza Dworka

1. Spółka Robyg planująca budowę osiedla na Ostrowie Tumskim zapowiada także wykonanie 3 przepraw mostowych.  Deweloper jako wkład własny w przestrzeń publiczną podaje 20 milionów złotych, co biorąc pod uwagę orientacyjne koszty wydaje się kwotą znacząco niedoszacowaną, choć atrakcyjną z punktu widzenia public relations.

https://epoznan.pl/news-news-112016-dwa_nowe_mosty_i_kladka_pieszo_rowerowa_na_ostrow_tumski_chce_je_wybudowac_prywatny_inwestor

2. Przy okazji planów budowy Kładki Berdychowskiej władze miasta planowały wykorzystanie tu kratownic z mostu na Starołęce. Ostatecznie plany te nie zostały zrealizowane.

https://gloswielkopolski.pl/poznan-zrezygnowal-z-zabytkowych-kratownic-byly-za-drogie/ar/12016801

3. Pan Mariusz Wiśniewski zastępca prezydenta Miasta Poznania publicznie poinformował o priorytetowym znaczeniu dokończenia I ramy komunikacyjnej, co wiąże się z budową także przepraw mostowych.

4. W 2012 roku rozebrana została kładka piesza łączącą Garbary z Ostrowem Tumskim.

https://poznan.naszemiasto.pl/czy-mozna-bylo-ocalic-kladke-na-ostrow-tumski/ar/c4-3163937

Tym samym zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy władze miasta, poprzez Miejskiego Konserwatora Zabytków podkreślającego wcześniej walory konstrukcji mostu ze Starołęki przewidują wykorzystanie kratownic przy budowie innych przepraw, np. wzdłuż I ramy lub w partnerskie z deweloperem w zakresie komunikacji Ostrowa Tumskiego.

2. Będziemy także wdzięczni o opinię Miejskiego Konserwatora Zabytków w tym temacie.

3. W kontekście rozmów Miasta Poznań z PKP w zakresie wspólnego przedsięwzięcia I ramy komunikacyjnej czy planowane jest odtworzenie przejścia pieszego wzdłuż obecnych torów. Wydaje się to sensowną alternatywą komunikacyjną z nowego osiedla do centrum komunikacyjnego na Garbarach.

Share