Od kilku już lat toczą się rozmowy o utworzeniu przyjaznej przestrzeni w centrum miasta. Lata konsultacji można zawrzeć w zdaniu: „Chcę wygodnie chodzić, bezpiecznie jeździć rowerem, łatwo dojechać samochodem i bezproblemowo zaparkować , a wszystko w otoczeniu zieleni”. Aby osiągnąć takie porozumienie stron ruchu drogowego konieczne są ustępstwa, najważniejszy zawsze będzie człowiek – w przypadku „drogowym” jest to pieszy, później ludzie (komunikacja zbiorowa, rowerzyści) a na końcu samochód, lecz raczej jego wygodne zaparkowanie, tak by pieszy z łatwością dotarł do celu.
Gdy poznamy priorytety nadchodzi czas na przemyślenie kwestii różnorodnych interesów użytkowników ruchu. Tu najważniejszy jest interes mieszkańca, lecz ze względu na lokalizację Starego Miasta istotny jest też interes przedsiębiorców, odwiedzających ich usługobiorców, miejsc kulturotwórczych i turystów, na samym końcu stawia się interes osób szukających tu imprezowej rozrywki.
Połączenie wszystkich powyższych kwestii powinno doprowadzić do ustalenia reguł, jakimi kierować będą się architekci i urbaniści planujący przebudowę i zmiany w ścisłym centrum, i w szerszej planowanej strefie TEMPO30.
Rada Osiedla Stare Miasto podejmuje współpracę we wszystkich toczących się rozmowach i dąży do maksymalnego ograniczenia destrukcyjnych funkcji drogowych, by ulepszyć przestrzeń centrum Poznania i maksymalnie poprawić komfort zamieszkania.
Maria Sokolnicka-Guzek