Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich trwają przygotowania do przeniesienia przejścia dla pieszych na ulicy Estkowskiego zlokalizowanego na wysokości ul. Chwaliszewo. Działanie te nie zostały skonsultowane z Radą Osiedla Stare Miasto, choć radni wielokrotnie podejmowali w tym temacie interwencje.
Decyzję o zmianie położenia przejścia podjął Miejski Inżynier Ruchu po analizach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. O likwidację dotychczasowego przejścia wnioskowała również policja argumentując, że jest ono niebezpieczne. Znajduje się bowiem na łuku drogi, a piesi mają do pokonania wyniesione torowisko, co jest szczególnie nieprzyjazne dla rodziców z małymi dziećmi czy osób niepełnosprawnych. O zdanie nie zapytano Rady Osiedla Stare Miasto.
Przejście zostanie „przeniesione” na drugą stronę mostu Bolesława Chrobrego, tuż przy skrzyżowaniu z ulicami Wieżową i Panny Marii. Czyli nadrobić trzeba jakieś pół kilometra.
Wielokrotnie staromiejscy radni Andrzej Rataj, Tomasz Dworek i Marcin Liminowicz poruszali temat przejścia przez ulicę Estkowskiego w ciągu Wartostrady. Władze miasta wiedziały o problemach z bezpieczeństwem. Niewiele zrobiły. Efektem jest likwidacja problemu – poprzez likwidację potrzebnego przejścia. Zaplanowane nowe nie jest alternatywą, a koniecznością dodatkowego przejścia około 500 metrów. Skoro Miejski Inżynier Ruchu tak troszczy się o bezpieczeństwo to dlaczego nowe budowane jest po jezdni i torowisku, skoro obok znajduje się przejście podziemne na Ostrów Tumski?
Wielokrotnie byliśmy tu świadkami wypadków i gdy proszono staromiejskich radnych o interwencję AKURAT nie działały kamery pozwalające złapać sprawcę wypadku. Nigdy nie widzieliśmy tu policjanta.
Z interpelacją postulującą poprawę sytuacji w tym miejscu wystąpił ostatnio radny Andrzej Rataj: To przejście jest tutaj potrzebne, a planowana zmiana jest niedobra! Poczucie zagrożenia w nikłym stopniu zmniejszone zostało w wyniku zamontowania dodatkowych oznaczeń sygnalizujących przejście dla pieszych. Niezbędne byłoby zatem podjęcie skutecznych działań zwiększających bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu.
Radny Marcin Liminowicz: Przejście przy ul. Chwaliszewo rzeczywiście bywa niebezpieczne, głównie z powodu bezmyślności naszych kierowców, ale w związku z tym nie powinno się przejścia likwidować, tylko lepiej je oznaczyć i przede wszystkim zamontować sygnalizację świetlną, o którą Rada Osiedla Stare Miasto w przeszłości wnioskowała.
Podobno Poznań miał być bardziej przyjazny pieszym, dlaczego więc idziemy w odwrotnym kierunku? Utworzenie nowego przejścia na wysokości ul. Panny Marii nie będzie stanowiło sensownej alternatywy dla likwidowanego przejścia. To już kolejne zlikwidowane w ostatnich miesiącach przejście dla pieszych. W ten sam sposób, bez żadnych konsultacji z Radą Osiedla, nagle usunięto pasy na Kazimierza Wielkiego.
Pomysł zamknięcia tego przejścia jest z punktu widzenia mieszkańców i tysięcy osób poruszających się tą trasą jest nierozsądny, o czym doskonale miasto wiedziało.
Czy Miejski Inżynier Ruchu wie np. jaki ruch rowerowy odbywa się na tym odcinku? To proste, nawet zza biurka. Miasto chwaliło się przecież ile kilometrów przejechali poznańscy rowerzyści w ramach projektu http://cyclingchallenge.eu/pl/ i ta trasa jest jedną z najbardziej popularnych w Poznaniu. Bardzo często widzimy nad Wartą urzędników odpowiedzialnych za tereny nad Wartą, za porządek, bezpieczeństwo, nie widujemy natomiast pracowników Zarząd Dróg Miejskich, Miejskiego Inżyniera Ruchu ani Policji. Obawiamy się, że ich wiedza jest niepełna.
Radny Tomasz Dworek: Teoretycznie jest tu alternatywne przejście pod Mostem Chrobrego, ale komunikacja przez zasikaną przestrzeń oraz ścieżkę z potłuczonymi butelkami do przyjemnych nie należy. Choć ta „urokliwa” sytuacja wydaje się nie przeszkadzać amatorom tanich trunków. Poza tym nocą raczej bym się tamtędy nie zapuszczał. Warto przypomnieć, że władze miasta obiecały w tym miejscu i przedłużenie Wartostady i oświetlenie….
Poniżej materiał o problemach komunikacyjnych na Estkowskiego
————————————————————————————————————————-