Jak połączyć Kładkę Berdychowską z Wartostradą?

Prezydent Wiśniewski informuje o końcu prac związanych z budową pochylni dla wózków dziecięcych i inwalidzkich oraz schodów nad Wartą w rejonie parku Stare Koryto. To jedna z trzech ważnych inwestycji rewitalizacji terenów nad rzeką, obok Kładki Berdychowskiej i przedłużenia Wartostrady. – W kwietniu ubiegłego roku pytałem Magistrat, czy ekonomicznie i przestrzennie uzasadnione jest budowanie w odległości około 100 m nowych schodów i podobniej konstrukcji przy kładce. Zakładałem wówczas zejście nad rzekę –  jak to jest przy innych poznańskich mostach. Tego nie ma w koncepcji. Zastanawiam się więc w jaki sposób nowa kładka pieszo – rowerowa połączy istniejące i projektowane odcinki Wartostrady.

W otrzymanej odpowiedzi możemy przeczytać, że powiązanie Wartostrady z kładką będzie obowiązkiem inwestora i wykonawcy. Tymczasem wizualizacje pracowni ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego nie pokazują połączenia przeprawy z trasą pieszo-rowerową na dolnej terasie Warty – po obu stronach rzeki! A przecież kładka to także konstrukcja dla jednośladów i pieszych!

Dzięki uporządkowania przez Wydział Gospodarki nieruchomościami spraw związanych z własnością działek nad rzeką jest szansa na szybkie przedłużenie Wartostrady w stronę Cypla – Starego Portu [i dalej Szyperską na Szeląg – Winogrady], tym samym w projekcie komunikacyjnym należy zastanowić się nad połączeniem trasy przy i pod mostem. Potrzebny jest projekt uwzględniający wjazd na kładkę zarówno po wschodniej stronie – dolna trasa od strony Katedry jak i po zachodniej.

Tak, jak w moim odczuciu w świetnym projekcie architekci pomyśleli o skierowaniu ruchu z kładki w stronę industrialnej Starej Gazowni [która kiedyś musi być zrewitalizowana], tak brakuje jeszcze spójnego pomysłu łączącego nową pochylnię – zjazd z planowaną kładką. Dziś to dwa różne architektoniczne i estetyczne światy. Ale też problem dotyczy połączenia z Wartostradą po wschodniej stronie.

Łukowa struktura przeprawy zostanie wykonana ze sprężonego betonu. Wały nadbrzeżne zostaną spięte układem dwóch łukowych płaszczyzn utwierdzonych w nasypach, po czym zbiegną się i połączą się w środkowej części. Projektanci podkreślają, że kładka „pomimo swojego modernistycznego rodowodu nie powiela przebrzmiałych wzorców estetycznych sprzed niemal stu lat. Formy te nie starają się eksponować struktury, a jedynie uwypuklać logikę konstrukcji – czytamy w materiałach pokonkursowych.

Mam też wątpliwości, co do szybkiego dokończenia zarówno dolnej – jak i górnej Wartstrady, której funkcjonowanie związane jest ze budową kładki, do 2021 roku – a tym samym wyłączeniu z użytku sporej przestrzeni. A chciałbym tu przypomnieć że konieczne jest utwardzenie, oświetlenie i oznakowanie przejścia pod Mostem Chrobrego, co związane jest z kolei z zamknięciem pasów przez Estkowskiego. Mam nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej!

Korespondencja z Urzędu Miasta Poznania – pobierz PDF

https://plus.gloswielkopolski.pl/wiadomosci/a/najpierw-byl-pomysl-mieszkancow-dzis-wartostrada-to-raj-dla-rowerzystow,12136820

Share

Zobacz również