Co wiemy o nowej Starej Rzeźni?

Po raz kolejny Centrum Otwarte, organizator spotkań dotyczących ważnych dla miasta i mieszkańców miejsc zaprosiło na dyskusje, tym razem o ogromnej obejmującym prawe 5,5 ha przestrzeni Starej Rzeźni. Spotkanie zbiegło się z oficjalną informacją o wyborze projektanta kompleksu. A został nim Przemysław Borkowicz współtwórca Starego Browaru, który do współpracy doprosił młodych architektów z pracowni JEJU i UGO. Tę ostatnią założył Hugon Kowalski, który w swoich rozwiązaniach stawia na społeczny udział w kształtowaniu przestrzeni. Ale, warto przypomnieć, że inwestor zrezygnował wcześniej z koncepcji CDF Architekci. Z doniesieniach medialnych wynika, że projekt nie przypadł do gustu właścicielowi, bo z tej działki „można wycisnąć więcej”!

——————————————————————————————————

Zaproszenie na spotkanie Rady Osiedla

———————————————————————————————————————-

Dyskutując o rewitalizacji terenów poprzemysłowych należy wziąć pod uwagę – co przypomniał prowadzący spotkanie Kuba Głaz, kilka podobnych inwestycji.

Zagospodarowania dziś wymagają m.in. na Starym Mieście i w bezpośrednim sąsiedztwie: Hala Filtrów i kompleks Starej Gazowni, przepompownia na Garbarach, Elektrociepłownia Garbary – na Ostrowie Tumskim, spalarnia na Wilczaku czy Stara Papiernia z dworkiem na Szyperskiej i dalej: dawna zajezdnia na Madalinie, przestrzenie po ZNTK, ciągle podpalana sołtysówka na Łazarzu. Pamiętać powinniśmy także o historycznej zajezdni na Gajowej, dziś budowanym tu osiedlu mieszkaniowym, bez zapowiadanej oryginalnej hali targowej.

Hala targowa, osiedle mieszkaniowe czy centrum rozrywkowe?

A to ważne pytanie o ostateczne funkcje rewitalizowanych miejsc. Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia berlińskiego projektu Mica Moca, gdzie poprzemysłowe budynki zaadaptowano na przedsięwzięcia związane ze sztuką współczesną, projektami artystycznymi czy festiwalami.

Tylko czy ten fyrtel o dominującej funkcji mieszkaniowej, w sąsiedztwie imprezowego Starego Rynku potrzebuje tego typu atrakcji? Przypomniano tu m.in. ogromny hałas generowany przez klub Tama i wydarzenia muzyczne odbywające się w budynkach Rzeźni czy na Cytadeli. Były to imprezy uciążliwe nie tylko dla sąsiadów ale także mieszkańców odległych osiedli na Winogradach – mówiła miejska aktywistka Kamila Sapikowska

Rafał Przybył, dyrektor regionalny Vastint Poland poinformował o zeskanowaniu istniejących w kompleksie obiektów. Zaznaczył też, że niekoniecznie wszystko z zabytkowej substancji pozostanie w obecnym kształcie. Zapewnił jednak, że o zmianach pierwsza poinformowana zostanie Miejska Konserwator Zabytków. Inwestor planuje obok zapewne dominującej komercyjnej zabudowy mieszkaniowej także funkcje publiczne. Nie chce grodzić przestrzeni, a raczej tworzyć wspólne place. Jednak wcześniejsza koncepcja Karola Fiedora z CDF zakładająca właśnie dwa duże place, a także zagęszczające teren pięciopiętrowe bloki wokół, nie przypadła do gustu inwestorowi. Zbyt mało PUM jak donosił Głos Wielkopolski – czyli powierzchni użytkowo – mieszkalnej.

Wśród funkcji społecznych kompleksu jakie wskazał Borkowicz wymienić możemy restauracje ze znanymi nazwiskami, a także na wzór berliński współdziałanie z grupami artystów. Oczywiście zapowiedzi takie możemy traktować w kategoriach promocyjnych miejsca, udostępnianego czasowo na działania reklamujące nową komercyjną inwestycję. Robił to wcześniej Wechta otwierając na potrzeby Mediations Biennale budynki szpitala kolejowego przy Orzeszkowej, a dziś dawny gmach biblioteki na Św. Marcinie. Jest to zawsze ciekawa forma „odczarowania”, przecież nikt nie chce mieszkać w miejscu zabijania milionów zwierząt czy w szpitalnej kostnicy.

Radny Łukasz Mikuła jest przekonany, ze z właścicielem uda się znaleźć wspólny język, a miasto powinno działać bardziej kreatywnie w definiowaniu przestrzeni. Jednak inwestycja szwedzkiej spółki „Portowo” na Starołęce od wielu lat nie może dojść do realizacji.

Co dalej z pchlim targiem?

Cieszą funkcje mieszkaniowe w Starej Rzeźni, której rozwiązania planistyczne powinny przyciągać ludzi, a spory obszar nie powinien być wydzielony z miejskiej tkanki. Nie powinna to być przestrzeń tak skomercjalizowana jak Stary Rynek, a raczej płuco tej części miasta – zaznaczał przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta.

Przed miastem stoi także zadanie znalezienie nowego miejsca na pchli targ, który odbywa się tu co weekend. Przedsięwzięcie będzie funkcjonowało do czasu rozpoczęcia budowy. W wariancie optymistycznym inwestor chciałby kwestie formalno – projektowe zakończyć w perspektywie 2 lat, a budowę w ciągu 5.

Na pytanie, czego oczekuje Vastint od miasta, dyrektor Rafał Przybył odpowiedział, że szybkiego wydania warunków zabudowy i uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zwróciłem tu uwagę, że kolejność powinna być jednak inna. Najpierw mpzp a potem ustalanie warunków zabudowy. Biorąc pod uwagę tempo działania Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w kształtowaniu planów inwestor otrzymuje tu ponadstandardowe względy. Wyglądać to może niestety tak, że magistrat dogaduje się z prywatną firmą jak ma wyglądać przestrzeń oddziałująca na ogromy fragment miasta.

Kluczem ulica Garbary

Prezydent Mariusz Wiśniewski zapowiedział powołanie zespołu roboczego do współpracy z inwestorem. Mam nadzieje, że znajdą się w nim przedstawiciele Rady Osiedla Stare Miasto. Z mojej inicjatywy [i radnego A. Rataja] zgodnie z uchwałą Rady Starego Miasta magistrat rozpoczął działania nastawione na rewitalizację ulicy Garbary, od Cytadeli do Królowej Jadwigi. To o tyle istotne w kontekście Starej Rzeźni i kolejnych dużych inwestycji w tym fyrtlu, że należy zastanowić się z jednej strony nad istniejącymi dziś problemami komunikacyjnymi a następnie nad poprawą komfortu życia mieszkańców samej ulicy i terenów na którą oddziałuje.

Prezydent Wiśniewski poinformował o kolejnych planach budowy mieszkań, na terenie pomiędzy ulicą Północną a torami kolejowymi. Inwestorem ma tu być Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus.

Prezydent Wiśniewski wspomniał także o zachowaniu osi widokowych z Cytadeli w stronę Starego Rynku, ale w mojej ocenie nie ma na to szans. Przypominam tylko, że miasto odmówiło wywołania na tym obszarze mpzp, a budowę 9 piętrowego blokowiska przy ul. Na Podgórniku rozpoczął Ataner.

Niestety brakuje tu całościowej urbanistycznej wizji, a kolejne budynki spowodują jeszcze większą katastrofę komunikacyjną. Na spotkaniu nie udało się poruszyć tematów związanych z komunikacją przez zakorkowane Garbary. Wspomniany przez prezydenta tramwaj z Naramowic choć poprawi dojazd z północy Poznania nie rozwiąże problemu korków samochodowych, zwłaszcza że w ogromnym stopniu zwiększy się ruch lokalny, obsługujący zapewne kilku tysięcy nowych mieszkań.

Logicznym rozwiązaniem jest dokończenie I ramy komunikacyjnej wzdłuż Cytadeli. Miasto nie ma na to środków – jak mówi prezydent Wiśniewski [dokończenie I ramy było jedną z obietnic wyborczych prezydenta Jaśkowiaka w 2014 roku] Powinno się je jednak szybko pozyskać, choćby w ramach środków unijnych dotyczących zarówno projektów drogowych i kolejowych.

Warto przypomnieć, że władze Poznania razem z Janem Grabkowskim, starostą Powiatu Poznańskiego obiecywali standard kolei metropolitalnej, czyli pociągi kursujące przez stację Garbary w godzinach szczytu co pół godziny, Na odcinku od Poznania Głównego poprzez Wschód do Swarzędza i Gniezna komunikacja ma być uruchomiona już w 2021 roku. Nie będzie to jednak możliwe bez budowy 3 i 4 toru, w tym dwóch przepraw przez Wartę. Warto więc zapytać Magistrat w jaki sposób chcą osiągnąć ten cel?

W przypadku I ramy należy pamiętać także o dwóch ważnych elementach. O planowanych kolejnych inwestycjach deweloperskich na Ostrowie Tumskim [tereny Elektrociepłowni] oraz niezbyt dobrym stanie mostów Chrobrego i Mieszka I, które zapewne trzeba będzie w perspektywie najbliższych lat wyłączyć z eksploatacji. Czy jesteście to sobie w stanie wyobrazić?

Dzięki I ramie uda się odciążyć i prawdziwie zrewitalizować Garbary, a także połączyć z historycznym centrum sztuczne peryferie Starego Miasta – tereny za dwupasmówką Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica, na czym także powinno zależeć inwestorom Starej Rzeźni. Dziś ta droga szybkiego ruchu jest fizyczną ale także mentalną barierą. Podkreślił to Tomasz Wendland w kontekście ponownej rewitalizacji, prób przyciągnięcia turystów i gości do Muzeum Archidiecezjalnego na Ostrowie Tumskim.

Podczas dyskusji wspomniano także o powstaniu nowego parku w sąsiedztwie Starej Rzeźni. Należy jednak zaznaczyć, że korzyści z jego powstania czerpać będzie wyłącznie prywatny inwestor.

Park dostępny będzie tylko od strony Rzeźni. Od południa sąsiaduje z prywatnymi apartamentowcami przy ul. Podgórze, a wspólnoty nie są zainteresowane sprzedażą fragmentów działki na wejście. Od zachodu mamy Wzgórze Św. Wojciecha z terenami kościelnymi, od północy w miejscu popularnego Lodowiska Bogdanka powstawać będzie natomiast Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Mam nadzieję, że tym samym koszty powstania parku, a także sąsiedniej drogi – niezbędnego logistycznie połączenia z ulica Bożniczą poniesie inwestor a nie podatnicy.

Podsumowując

Skala i ranga przedsięwzięcia rewitalizacyjnego wymaga sporej rozwagi, a przede wszystkim włączenia lokalnej społeczności i różnych grup do dyskusji o oddziaływaniu inwestycji. Projektanci Starego Browaru i szwedzki inwestor dają nadzieję na mądre nieinwazyjne zagospodarowanie ważnej przestrzeni. Bez współdziałania miasta – zwłaszcza w kontekście ogromnych zmian w tym fyrtlu doprowadzimy do pogorszenie komfortu życia obecnych mieszkańców i jeszcze większego zakorkowania Garbar i okolic.

Stan na koniec 2019 – Notatka po Komisji Rewitalizacji RMP

Spółka Vastint na posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej zaprezentowała wstępne wizualizacje.
➡️ Grochowe Łąki – ma powstać ulica o charakterze berlińskim, z zielenią, knajpkami, działającymi zarówno od ulicy jak i Starej Rzeźni [wejście od ulicy zamykane o 22:00] – taka Taczaka tylko lepsza!
➡️ powstanie Nowa Bożnicza – na przedłużeniu obecnej [trwa proces wymiany działek z miastem] – deweloper zyska widok na park, który utworzony zostanie w stronę Wzgórza Wojciecha.
➡️ w uwagach do projektu Tramwaju z Naramowic właściciel Starej Rzeźni wnioskował o układ komunikacyjny dla organizacji imprez masowych [rozwiązanie prawne z konsekwencjami organizacyjnymi] – nie powinno to wyjść poza obecnie organizowane przedsięwzięcia teatralno – muzyczne
➡️ na terenie ma powstać sala koncertowo – widowiskowa
➡️ planuje się podziemny parking na 1000 aut [nie zapytałem niestety o tematy retencji wód]
➡️ Stara Rzeźnia, inwestycje nad Wartą [Wechta, Echo] + przy torach wzdłuż Północnej [rządowe mieszkania 500+] + Wzgórze Wojciecha – to łącznie około 20 000 mieszkańców – ograniczenie przepustowości Garbar [tramwaj z Naramowic] nie czuję póki co koncepcji komunikacyjnej a widzę korki!
➡️ cieszy inwestycja, ale będę pytał o wkład dewelopera w przestrzeń wspólną
➡️ póki co bez dokończenia I ramy komunikacyjnej mamy dwupasmową Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnice – która to trasa odcina rewitalizowany teren od Starego Miasta
➡️ należy się zastanowić nad przejściem w kierunku Cytadeli

Linki:

http://www.propertydesign.pl/architektura/104/stara_rzeznie_w_poznaniu_zaprojektuje_przemyslaw_borkowicz_we_wspolpracy_z_poznanskimi_pracowniami_jeju_i_ugo,20957-80800.html#img

http://www.propertydesign.pl/architektura/104/stara_rzeznia_w_poznaniu_przysparza_klopotow,14974.html

http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,24091166,wiemy-kto-zaprojektuje-stara-rzeznie-to-wspoltworca-kultowego.html

http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,22676915,stara-rzeznia-sprzedana-kupil-znany-deweloper.html

https://gloswielkopolski.pl/poznan-na-starolece-miala-byc-przystan-i-sciezki-rowerowe-a-nie-ma-nic/ar/10478082

https://epoznan.pl/news-news-66926-Osiedle_Portowo_z_blisko_2000_mieszkan_zacznie_powstawac_w_ciagu_roku

https://gloswielkopolski.pl/stara-rzeznia-w-poznaniu-jest-projekt-zagospodarowania-wizualizacje/ar/3434545

Treść materiału nie jest oficjalnym stanowiskiem Rady Osiedla a sprawozdaniem z działalności radnych

Share

Zobacz również