Wystraszyłem się, że drogowcy zapomnieli o zaznaczeniu w chodniku na remontowanej ulicy Wrocławskiej obrysu średniowiecznych murów miejskich. Ale faktycznie zarys fortyfikacji zostanie zmodyfikowany, uwzględniający pierwotną XIII wieczną linię. Dotychczasowa kolorowa kostka wskazywała późniejsze fragmenty.
Zmiana została ustalona w wyniku konsultacji z panem Zbigniewem Karolczakiem, najlepszym specjalistą od miejskich archeologii. Współczesny obrys kolorowej kostki pokazywać będzie spójnie, we wszystkich fragmentach w mieście, gdzie przebiegała granica średniowiecznego XIII wiecznego Poznania.
Przy okazji działań promocyjnych miasta warto pomyśleć także o tablicach informacyjnych, nie wszyscy wiedzą co oznacza inny kolor kostki. W 2013 roku na Starym Rynku oraz ulicach: Wodnej, Woźnej, Wielkiej, Dominikańskiej, Szewskiej, Wronieckiej, przy skwerze Romana Wilhelmiego oraz 23 Lutego, Paderewskiego, Szkolnej, Wrocławskiej w chodniku umieszczono 17 tablic o wymiarach 70×30 cm – informujących o linii miejskich fortyfikacji.
To także dobry pomysł na turystyczną trasę. Baszta i ciekawy fragment murów znajduje się także na niedostępnym dziś dla poznaniaków terenie szpitala Strusia przy Podgórnej.
Mury miejskie wznoszono w celach obronnych. Już w czasach starożytnych otaczano nimi miasta. W średniowieczu mury miejskie były szczególnie popularne. Często uzupełniano je innymi fortyfikacjami, na przykład wieżami obronnymi. Pełniły również funkcje reprezentacyjne, dodawały miastom splendoru.
Mury miejskie w Poznaniu zaczęto budować w połowie XIII wieku. Wznoszone były z cegły na podstawie kamiennej. Do końca XIII wieku istniał już pełen obwód muru. Liczył około 1700 metrów. Decyzję o rozbiórce murów miejskich podjęli Prusacy po zajęciu Poznania w 1793 roku (II rozbiór Polski).
Do dziś pozostały jedynie fragmenty fortyfikacji, które zaczęto wznosić w średniowieczu. Najlepiej zachowały się fragmenty murów w okolicach Bramy Wronieckiej i baszty narożnej przy ulicy Masztalarskiej. Duży fragment muru zewnętrznego obejrzeć można przy ulicy Ludgardy, na Górze Przemysła oraz na ulicy Wrocławskiej.